نگاهي به سه دوره تحولات تئاتر در ايران ... به نقل از سایت وزین ایران تئاتر ...

تئاتر ايراني از همان بدو‌ ورود تئاتر فرنگي به ايران مدنظر روشنفکران و نويسندگانمان بوده است. يعني آن چه فتحعلي‌ آخوندزاده و ميرزاآقا تبريزي مي‌نويسد با آن که هنوز به شکل و جايگاه مستقل نرسيده اما داستان و آدم‌ها دلالت بر ايراني بودن اين متن‌ها مي‌کند. پس از آن هم متون مولير و شکسپير و ديگران به شيوه آداپتاسيون مناطق با حال و هواي مردم ايران بازنويسي و تنظيم مي‌شوند. يعني هنوز هم تئاتر ايراني به معناي واقعي و مستقل آن برقرار نشده است، بلکه تقليدي از متون غربي زمينه ساز نمايشنامه‌هاي ايراني شده است.

 


آن چه از ترکيب تئاتر ايراني استنباط مي‌شود، اين است که در برقراري تئاتر در کنار ايراني چنين اصطلاحي مفهوم عيني پيدا مي‌کند. تئاتر از حدود 150 سال پيش وارد کشورمان مي‌شود. هدف اين است که مردم از طريق تئاتر به فرهنگ متعالي دست يابند و اين هنر ابزاري در خدمت فرهنگسازي است. در ابتدا تئاتر در کنار روزنامه و مدرسه از ارکان اصلي جامعه باز و با فرهنگ کشورمان مي‌شود. ‌‌رفتن روشنفکران و شاهان قاجار به گرجستان، روسيه، فرانسه و بلژيک باعث شده بود که از نزديک با تئاتر آشنا شوند‌ و رفته رفته به فکر تاسيس تئاتر در ايران بيفتند. ساخت تکيه دولت و پس از آن تئاتر دارالفنون در پي چنين رفت و آمدهايي به فر‌نگ و به دست، ناصرالدين شاه ممکن مي‌شود.
اگر تئاتر را بر مبناي شيوه ارسطويي بدانيم، اين شيوه تا آغاز قرن بيستم بدون تغيير ساختاري پيش آمده‌ و آن چه در آن تغيير و تحول مي‌يابد مربوط به زيرساخت آثار است، يعني نگاه رمانتيستي، رئاليستي، ناتورئاليستي و سمبوليستي که از قرن 19 تا پايان قرن 20 در ادبيات و هنر دنيا با توجه به تحولات اجتماعي دنيا بروز پيدا مي‌کند، در زيرساخت تئاتر نيز اين مکتب‌هاي ادبي ـ هنري حضوري پررنگ دارند. اما از آغاز قرن بيست در روساخت آثار نمايشي تغييرات زيادي ايجاد مي‌شود، يعني مکتب‌هاي اکسپرسيونيسم، سورئاليسم، ابزورديسم، پسامدرنيسم نه تنها در زيرساخت که در روساخت نيز تغيير و تحول ايجاد مي‌کند و ديگر از آن ساختار ارسطويي خطي و چهارچوب‌پذير خبري نيست. در اين مکاتب، بي‌شکلي يا شکل غير ارسطويي ملاک و معياري براي پرداختن به مسايل قرن بيستم مي‌شود.

 


بنابراين در ابتداي ورود تئاتر غربي به ايران به لحاظ ساختاري ما نيز به مانند تمام دنيا تابع ساختار اسطوره‌اي(کلاسيک) بوده‌ايم، اما پس از قرن بيستم با توجه به درهم شکستن اين ساختار و پرداختن به مکاتب نو، اين امکان براي ما نيز فراهم شده است که يا تابع مکاتب موجود در اروپا و يا حتي با آزادانديشي و خودمختاري به دنبال مکاتب نوين و خلاقه باشيم.
در دوره‌ اول، نويسندگاني مانند آخوندزاده، ميرزاآقا تبريزي، فکري ارشاد، کمال الوزاره محمودي، محمد مقدم نقش مهمي در آوردن و تثبيت تئاتر ايراني بازي کردند. مشروطيت و مشروطه‌خواهي بيشتر به اين موضوع دامن زد که ما هم بايد براي خود تئاتر داشته باشيم و از آن به عنوان ابزاري براي آگاهي بخشيدن به مردم و تعالي اجتماع استفاده کنيم. محمد مقدم با نوشتن جعفرخان از فرنگ برگشته، گام اساسي و مستقلي را به نوعي براي تئاتر ايراني برداشت. در اين متن هويت ايراني نيز به عنوان زيرساخت در رويارويي با دنياي مدرن و غربي مسئله مي‌شود. بنابراين آن چه به دنبالش بوده‌ايم، در اين جا به نقطه عطف مي‌رسد که راه را براي ديگران هم باز مي‌گذارد تا به شکل جدي‌تري به مسائل خاص ايرانيان‌ براي رسيدن به مدارج ترقي و روشنگري و خروج از نظام مستبدانه پادشاهان پرداخته شود. جعفرخان که داراي تحصيلات علمي در فرنگ است‌ به ايران مي‌آيد تا در خدمت جامعه‌‌اش باشد. اما او که دچار از خود بيگانگي شده است، نمي‌تواند خود را با شرايط اجتماع ايران‌ وفق دهد و براي ترقي و پيشرفت اقدام موثري انجام دهد. منظور اين است که ما بايد علم و آگاهي لازم را از غرب وارد کنيم و آن را صرف ترقي جامعه ايراني کنيم نه اين که متاثر از هويت غربي باشيم. چون شکل و قالب قابل انتقال است اما مظروف که دربرگيرنده هويت مي‌شود، به راحتي قابل انتقال نيست.
هويت ايراني در دايره داشته‌هاي فرهنگي، اجتماعي، تاريخي، جغرافيايي و روانشناسي رفتاري معنا مي‌شود. هويت امري مهم در نحوه بودن افراد است. زماني آدم‌ها احساس درستي از بودن خواهند داشت که هويت خود را حفظ و نگهداري کنند. پر و بال دادن به هويت است که باعث استقلال، اعتماد و رضايت دروني افراد خواهد شد. اگر هنري‌ها، چيني‌ها، پاکستاني‌ها، آفريقايي‌ها، سرخپوست‌ها با لباس‌هاي سنتي خود در مجامع عمومي و بين‌المللي حاضر مي‌شوند و به آن افتخار هم مي‌کنند، اين رفتار نوعي تبعيت و اصالت قائل شدن به هويت ملي است. ما ايرانيان نيز بر پايه برخورداري از چه سنت‌هايي خودرا به ديگران معرفي مي‌کنيم. مطمئناً زبان يکي از ابزارهاي افتخار است که در برگيرنده ادبيات است. حافظ، مولانا، عطار، خيام، فردوسي، سعدي، رودکي و ديگر‌ شاعران، عرفا و دانشمندان ايراني هر يک به نوعي زمينه‌ساز چنين افتخاري هستند. آن چه اينان به ما داده‌اند باعث افتخار است. چنانچه پيش از اينان نيز کوروش با منشور حقوق بشر، زرتشت‌ و ماني به عنوان پيامبران صلح و آزادي، افتخارات ملي ما ايرانيان را مهيا کرده‌اند. ما به راحتي نمي‌توانيم از اين بزرگان و دستاوردهاي جاودانه مثبت‌شان چشم بپوشيم و خود را با بافت و فضاي غر‌بي عجين سازيم. ايرانياني که در اين سال‌ها به دلايلي مجبور به مهاجرت به اروپا و آمريکا شده‌اند، هنوز با فرهنگ و سنن ملي و وطني خود در آن جا زندگي مي‌کنند. به سختي مي‌توان از آن چه در درون ما جاري است، دل کند. هنوز هم داشته‌هاي دروني ما در مقابل داشته‌هاي غربي احساس قدرت مي‌کند و براي همين خيلي راحت مي‌توان خود را از گذشته و هويت ايراني خالي کرد و پذيراي فرهنگ و سنن غربي شد. شايد جمعي محدود کاملاً از خود بيگانه شده باشند، اما عموم مردم هنوز با هويت ايراني خود در هر جاي دنيا به زندگي ادامه داده‌اند.
تئاتر در زمانه ما اين آمادگي را پيدا کرده‌ است که شکل مستقل و کاملاً ايراني به خود بگيرد، البته آميزشي از ساختار نمايش‌هاي غربي نيز در اين مستقل شدن ته نشين خواهد کرد چون به هر حال ما متاثر از عوالم دروني هنر تئاتر به مفهوم غربي آن خواهيم بود، مگر انديشمندان و ايده‌پردازان نوآوري در تئاترمان پا بگذارند که ما را از اين ورطه‌ دوگانه نجات دهند. البته اين نجات يافتگي نيز چندان تفاوتي با آن آميزش ندارد. چون در اين جا فقط شکل و قالب است که دچار تحول و تغيير مي‌شود و اين شکل چندان مهم نيست. چون ارزش و معياري براي هويت بخشيدن محسوب نمي‌شود و يا از عيار کمتري برخوردار است. به هر تقدير اگر هنرمندان ايراني بتوانند در اين وانفساي شکل و مکتب‌سازي پيشگامي کنند، مطمئناً نکته تازه‌اي را به تئاتر دنيا تزريق خواهند کرد که باعث نام‌آور شدن تئاتر ايراني خواهد شد.
در دهه 30 با تشکيل گروه هنر ملي در منزل مسکوني شاهين سرکيسيان فصل تازه‌اي براي تئاتر ايراني باز شد. در آن جا هدف اين بود که متن ايراني که از قابليت‌هاي هويتي ايراني تبعيت مي‌کند، نوشته شود. صادق هدايت نمونه بازري براي اين منظور بود. او گام‌هاي مهمي را در داستان‌نويسي ايراني برداشته بود. عباس جوانمرد براساس دو داستان محلّل و مرده‌خوارها و پيش از آن حتي از داستان آميرزا يدالله چنين اقتباس دراماتيکي آماده کرده بود تا صحنه تئاتر نيز رنگ و بوي ايراني به خود بگيرد. علي نصيريان هم براساس"داش آکل" هدايت"افعي طلايي" را نوشت. اين دو مرد اولين نمونه‌هاي مستقل تئاتر ايراني را به صحنه آوردند و هر چند در اين راه همگامي انديشمندان قبلي مانند مقدم و ميرزاآقا تبريزي غيرقابل انکار بود، از اين جا به بعد است که نمايش روحوضي و تعزيه و نقالي و ديگر نمايش‌هاي ايراني وارد تئاتر مي‌شود و نوعي تلفيق تکنيکي و اجرايي در تئاتر ايراني هويت مي‌يابد. "بلبل سرگشته" علي نصيريان اولين نمونه از اين دست است که دربرگيرنده شکل روحوضي است و اين نمايش آوازه‌اش به اروپا و پاريس هم مي‌رسد، يعني يک شکل نوين تئاتر ايراني در کل دنيا عرضه مي‌شود.

 


علي حاتمي و بهرام بيضايي از پيش قراولان ايراني کردن شکل و محتواي تئاتر ايراني به شمار مي‌آيند. علي حاتمي از داستان‌ها و افسانه‌هاي ايراني بهره مي‌برد و نگاه اسطوره شناسانه بهرام بيضايي در آثارش نمود برجسته‌اي مي‌يابد. نمايش‌هاي روحوضي، تعزيه، نقالي و... نيز به عنوان ابزارهاي کارآمد در خدمت خلق متن‌هاي نوين ايراني است که در مجموع راه مناسبي را پيش روي تئاتر ايراني باز مي‌کند. راهي که در دهه‌هاي بعدي به سمت استقلال بيشتر‌ رهنمون مي‌شود. اکبر رادي همچنان در قالب ارسطويي و مکتب رئاليسم و ناتوراليسم به دنبال تثبيت هويت ايراني است و غلامحسين ساعدي نيز اين هويت ايراني را در مقابله با هويت بيگانه به ستيز تمثيلي فرا مي خواند.
عباس نعلبنديان هويت ايراني را با افسارگسيختگي تکنيکي مي‌آميزد اما در مقابل اسماعيل خلج به بافت شاعرانه تئاتر ايراني اهميت مي‌دهد.
بروز انقلاب تاکيد بيشتري بر اين استقلال و هويت ملي و فرهنگي است. هر چند سال‌هاي سال‌ اتفاقي در اين فضا نمي‌افتد و حتي تئاتر فقط به عنوان يک ابزار تبليغي و تهييجي در خدمت ترويج ايدئولوژي انقلاب و جنگ قرار مي‌گيرد، اما پس از جنگ زمينه‌هاي استقلال تئاتر ايراني فراهم مي‌شود. محمد چرم‌شير و آتيلا پسياني و سيروس کهوري‌نژاد پا در مسيري خلاقانه و آزمايشگاهي مي‌گذارند. اما اين مسير پس از سال‌هاي 76 به مرحله‌اي خلاقه‌تر و فراگيرتر مي‌‌رسد. خيلي‌ها پا در عرصه‌ خلاقيت مي‌گذارند و هر يک به نوعي در صدد هستند تا تئاتر ايراني را در مسير درست‌تر و مستقل‌تري قرار دهند. همه مي‌دانند که در دنياي امروز تئاتر از چهارچوب 2500 ساله ارسطويي خارج شده ‌و حالا هر کسي مي‌تواند بنا بر ذوق ملي و نوآورانه‌اش شکل و ساختار جديدي را به تئاتر بدهد و در عين حال هويت ملي و ميهني خود را نيز حفظ کند.
محمد رحمانيان، حميد امجد، حسين کياني، حميد پورآذري، کوروش نريماني، اميررضا کوهستاني، قطب‌الدين صادقي، محمد يعقوبي، عليرضا نادري، نادر برهاني‌مرند، نغمه ثميني، کيومرث مرادي، محمودرضا رحيمي، علي‌اصغر دشتي، بهروز غريب‌پور، زهرا صبري، فريبا رئيسي، افشين هاشمي و محمد رضايي‌راد نمونه‌هاي برجسته و بارز تئاتر ايراني نوين هستند که هر يک در حوزه خاص‌ خود فعاليت‌هاي چشمگيري را براي تقويت و اعتلاي تئاتر ايراني انجام داده‌اند. بهروز غريب‌پور با اپراي عروسکي رستم و سهراب، فصل تازه‌اي را در احياء اپرا و ورود عروسک نخي اروپايي(ماريونت) و به خدمت گرفتن اين شيوه‌ها در تئاتر ايراني مي‌گشايد. محمد رحمانيان به تعزيه و روحوضي و نقالي توجه ويژه‌اي دارد و از اين عناصر و تکنيک‌ها و شيوه‌هاي اجرايي در حد اعلا در آثارش بهره مي‌گيرد. قطب‌الدين صادقي به ريشه‌هاي ايراني و اسطوره‌ها و تاريخ بهاي زيادي مي‌دهد. اميرضا کوهستاني، باب تکنيک و شيوه اجرايي‌ تازه‌اي را به روي تئاتر ايران باز مي‌کند. عليرضا نادري به مقوله جنگ تحميلي نگاه تازه و باورپذيرانه‌اي مي‌دهد تا بخشي از واقعيت‌هاي اين مرز و بوم را از طريق تئاتر در اختيار همگان قرار دهد.
محمد يعقوبي به خلاقيت تکنيکي و هويت ايراني تاکيد مي‌کند. حميد پورآذري به کمدي ايراني(روحوضي) در تلفيق با شيوه‌هاي ديگر(کمديا دلارته) بها داده است. حميد امجد به تئاتر شرق و ايران پرداخته است. اصغر دشتي دراماتورژي نويني را به تئاتر ايراني تزريق مي‌کند. زهرا صبري و فريبا رئيسي تلاش‌هاي چشمگيري را براي تئاتر عروسکي انجام مي‌دهند و همين طور...
بنابراين در دوره سوم اتفاقات خوشايندي به وقوع پيوسته است که تئاتر به آن دو دوره متکي است. اگر دقت کرده باشيم در دوره‌ اول مشروطيت، در دوره دوم کودتاي مرداد 32 و در دوره سوم انقلاب نقش اساسي و بنياديني داشته است. بنابراين تئاتر ايراني همسو‌ با تحولات بنيادين اجتماعي و سياسي در مسير تازه‌تري گام نهاده است و امروز مي‌توانيم مدعي داشتن تئاتر ايراني مستقل در سطح دنيا باشيم، مشروط بر آن که پس از اين در راه شناساندن آن تلاش کنيم و براي تثبيت آن در تئاتر دنيا از هيچ حرکت تازه‌اي چشم‌پوشي نکنيم.

گزارش دیدار جمعی از سینماگران جمهوری اسلامی ایران با دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور محترم کشور

شب گذشته ( یکشنبه ۲۸ مهرماه )« دکترمحمود احمدي‌نژاد » رئيس جمهور اسلامي ايران در ديداري كه 4 ساعت به طول انجاميد، با جمعي از سينماگران ديدار كرد.


اين نشست كه از ساعت 21 ديشب آغاز شد، تا ساعت 1 نيمه شب ادامه داشت. بنا بر اين گزارش، در اين جلسه با طرح مباحث زيربنايي به راهكارهاي مناسب براي اصلاح وضعيت فعلي سينماي ايران پرداخته شد و كارگردانان درباره مشكلات و دغدغه‌هاي خود در سينما به صورت شفاف با رئيس جمهور صحبت كردند.
رئيس جمهور نيز با بيان اين مطلب كه اين جلسات ادامه خواهد يافت، از كارگردانان خواست تا كارگروه مناسب و تخصصي تشكيل دهند تا مسير اصلي سينماي كشور تبيين شود و طي آن سينماگران بتوانند افق سينماي ايران را مشخص كنند و اين كه بايد چه مفاهيمي در سينما مورد بهره‌برداري قرار گيرد و يك فيلم بايد داراي چه ويژگي‌هايي باشد.
محمود احمدي‌نژاد همچنين در اين نشست اين نكته را عنوان كرد كه در جلسات بعدي با زمان‌ بيشتري در خدمت سينماگران خواهد بود تا مشكلات سينما به لحاظ لجستيكي و مفهومي حل شود.
همچنين در اين جلسه قرار شد بودجه مناسبي در جهت تأمين تجهيزات تخصصي و وسايل سينمايي در اختيار اين حوزه قرار گيرد و به بدنه سينما تزريق شود. 
در اين نشست قرار شد كارشناسان بر روي مسئله بودجه كه به سينما تعلق مي‌گيرد بررسي‌هاي لازم را انجام دهند تا بودجه‌هايي كه از طريق دولت براي مخارج سينما در نظر گرفته مي‌شود مشخص شود كه چه خروجي‌هايي دارند و چگونه از اين بودجه‌ها استفاده مي‌شود.
بر اساس اين گزارش، سيدضياالدين دري، احمدرضا معتمدي، ابوالقاسم طالبي، عليرضا اميني، مسعود ده‌نمكي، سعيد اسدي، عليرضا داوودنژاد، جمال شورجه، فرج‌الله سلحشور، بهزاد بهزاد‌پور، حبيب كاوش، احمدرضا گرشاسبي، محمدمهدي عسگرپور، محمد‌رضا شرف‌الدين، مهدي فخيم‌زاده، حميد بهمني، ابوالحسن داوودي، محمدرضا اعلامي، اصغر فرهادي، حجت‌الله سيفي، اكبر حر، شاهد احمدلو، عباس رافعي، حسين فرخي، سعيد سهيلي، امير قويدل، انسيه شاه‌حسيني، عباس بابويهي، مهدي صباغ‌زاده، محمد نوري‌زاد، اسماعيل براري، عبدالله باكيده، شهريار بحراني، حسينعلي ليالستاني، سيروس حسن‌پور، عليرضا سجاد‌پور، فريدون جيراني ، پوران درخشنده و... در اين نشست حضور داشتند.

طبق خبرهای رسیده ورود هرگونه خبرنگار در این جلسه ممنوع اعلام شده است و به همین جهت اصحاب رسانه ها در این جمع صمیمی حضور نداشتند ...

ابراهیم حاتمی کیا و رسول صدرعاملی از جمله کارگردانانی بودند که به دلیل حضور در سفر نتوانستند در این جمع حضور یابند ...

آخرین اخبار از سینما و تلویزیون و تئاتر ایران ...

وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی جناب آقای دکتر صفار هرندی با حضور در برنامه ویژه تلویزیونی هنگامی که توسط ویدیو کنفرانس از ایشان سوال شد در مورد بازیگرانی که به هالیوود میروند شما چه تصمیمی اتخاذ میکنید اعلام کردند : ملاک ما رعایت قانون است ما در حوزه های مختلف یکسری قوانین داریم و هر کسی هم در این راستا با قوانین حرکت کند هیچ مشکلی نخواهد داشت اما هرکس که قانون را زیر پا بگذارد مسلما خودش هم زیر پا گذاشته خواهد شد ...

 

 

فیلم ستاره می‌شود، از مجموعه سه جلدی ستاره‌ها ساخته فریدون جیرانی و به تهیه کنندگی حمید اعتباریان، به زودی اکران می‌شود. این فیلم به هنگام پخش در جشنواره با حواشی فراوانی رو به رو شد و اعتراض تهیه کنندگان سینمای ایران را برانگیخت که معتقد بودند این فیلم تصویر ناجوری از آن‌ها ارائه می‌دهد. اما حالا انگار مشکلات حل شده و این فیلم با بازی عزت‌ا... انتظامی، امین حیایی، آهو خردمند و اندیشه فولادوند به نمایش درخواهد آمد. در این فیلم داستان پیرمرد تنهایی روایت می‌شود که پس از سال‌ها بار دیگر برای بازی در یک فیلم دعوت می‌شود، اما همراهی با دخترش و همچنین برخورد با عشق قدیمی، فرجام غریبی برایش رقم می‌زند. تنها فیلم اکران شده از میان این سه «جلد»، فیلم «ستاره است» بود که نیکی کریمی و امین حیایی و اندیشه فولادوند نقش‌های اصلی آن را به عهده داشتند.

 

 

سعید سهیلی کارگردان فیلم سینمایی چارچنگولی اعلام کرد : من از همین حالا از فروش فیلمم مطمئن هستم به همین جهت فصل اکران اصلا برایم مهم نیست و اگر شرایط مهیا شود خیلی راغبم که فیلمم را قبل از آغاز جشنواره بین المللی فیلم فجر اکران کنم ... چارچنگولی داستان دو برادر با بازی رضا شفیعی جم و سید جواد رضویان است که از ناحیه کتف به هم چسبیده اند و همین امر برای آنها مشکلاتی را به وجود می آورد چرا که یکی از برادران مذهبی و دیگری جوانکی طبق مد روز است ...

 

 

سایت فیلم آواز گنجشک‌ها در شبکه جهانی اینترنت قرار گرفت. این سایت با دو آدرس avazegonjeshkha.ir وهمچنین thesongofsparrows.com در دسترس است و در آن گالری عکس فیلم، موادی برای دانلود، آنونس، اخبار و چند مقاله و یادداشت درباره فیلم قرار داده شده است. آواز گنجشک‌‌ها این روزها بر پرده سالن‌های سینمای تهران است و به عنوان نماینده ایران در رشته بهترین فیلم خارجی مراسم اسکار پذیرفته شده است.

 

 

با به پایان رسیدن فیلمبرداری فیلم سینمایی طاووس های بی پر به کارگردانی جواد مزدآبادی بزودی تدوین گر کار انتخاب شده و این فیلم را تدوین خواهد نمود . احتمالا اولین اکران طاووس های بی پر در بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر خواهد بود .

 

 

سينماي ايران در حالي وارد شش ماهه‌ي دوم سال مي‌شود كه تعداد پروژه‌هاي در مرحله‌ي فيلمبرداري كم است اما در مقايسه با آن تعداد فيلم‌هايي كه در مراحل آماده سازي، پيش‌ توليد و حتي آماده‌ي نمايش هستند، قابل توجه است.

«ترديد»، «پستچي سه‌بار در نمي‌زند» و «شبانه روز» از جمله فيلم‌هايي هستند كه فيلمبرداريشان اين روزها ادامه دارد.

«ترديد» به كارگرداني واروژ كريم مسيحي در كاخ سعد آباد مقابل دوربين است كه تا 15 آبان در اين لوكيشن ادامه دارد و با گرفتن صحنه‌هاي خياباني، كار در اواخر آبان به پايان مي‌رسد.

بهرام رادان، مهتاب كرامتي ، ترانه عليدوستي،عليرضا شجاع نوري و حامد كميلي از بازيگران اصلي اين فيلم هستند.

«پستچي سه‌بار در نمي‌زند» دومين ساخته‌ي بلند حسن فتحي هم در لوكيشن اصلي‌اش در عمارتي حوالي خيابان‌ ستارخان مقابل دوربين رفته است.

بازيگران اين فيلم به ترتيب طبقات عمارت عبارتند از: طبقه اول: محمدرضا فروتن، باران كوثري، طبقه دوم: پانته‌آ بهرام، اميرجعفري، طبقه سوم: علي نصيريان، رويا تيموريان، ليلا زارع، پارسا مشيري.

«شبانه روز» هم مانند «ترديد»و«پستچي سه‌بار در نمي‌زند» دومين تجربه كارگرداني اميد بنكدار و كيوان عليمحمدي محسوب مي شود كه با بازي نيكي كريمي ، پارسا پيروزفر،حميدرضا پگاه، محمدرضا فروتن، حامد بهداد، مهناز افشار، مهتاب کرامتي، ستاره اسکندري، شاهرخ فروتنيان، بهنوش بختياري،نگار جواهريان، خاطره اسدي، لادن طباطبايي و مريم بوباني فيلمبرداريش در تهران ادامه دارد.

فيلم‌هاي ديگري هم مراحل آماده سازي نهايي را سپري مي‌كنند كه از ميان آنها يدالله صمدي «كلانتري غيرانتفاعي» را در مرحله صداگذاري دارد، بهرام بيضايي كارهاي نهايي « وقتي همه خوابيم» را انجام مي‌دهد و فريدون حسن‌پور «پاي پياده» را در حال تدوين دارد، منيژه حكمت هم مشغول آماده‌سازي «لالايي» است. عبدالرضا كاهاني «بيست» را تدوين مي كند، شهريار بحراني «ملك سليمان» را آماده تدوين دارد، حميد نعمت‌الله آخرين كارهاي آماده سازي «بي‌پولي» را انجام مي‌دهد، محمد مهدي عسگرپور ادامه كار صدا «هفت و پنج دقيقه» را از روزهاي آينده آغاز مي‌كند، بهروز افخمي «فرزند صبح» را در مرحله صداگذاري دارد،«پاداش» كمال تبريزي هم صداگذاري را سپري مي‌كند و ابوالحسن داودي هم ساخت موسيقي

«زادبوم» را به كارن همايون‌فر داده است.

«نيلوفر» سابين ژمايل به تهيه‌كنندگي فرشته طائرپور، «چهارچنگولي» سعيد سهيلي،«آنسوي رودخانه» عباس احمدي مطلق،«درباره الي»اصغر فرهادي،«پنالتي» انسيه شاه حسيني،«عيار14» پرويز شهبازي،«صداها» فرزاد موتمن،«دوزخ برزخ بهشت» بيژن ميرباقري،«چهره به چهره» علي ژكان و «سوپراستار» تهمينه ميلاني هم فيلم‌هاي ديگري هستند كه آماده نمايش مي‌شوند.

از كار گردان‌هاي سرشناس هم احمدرضا درويش در تدارك ساخت «روز رستاخيز» است، ابراهيم حاتمي كيا مشغول نگارش فيلم‌نامه‌ي جديدش است و محمد بزرگ‌نيا در حال پيش‌توليد «جاده ابريشم» است و رسول صدر عاملي هم قصد ساخت «زندگي با چشمان بسته» را دارد و عليرضا ريسيان هم پيگير سرمايه‌ي پروژه‌ي چهل سالگي است.

و فيلم‌هاي همچون «صد سال به اين سالها» سامان مقدم، «كتاب قانون» مازيار ميري، «خاك آشنا» بهمن فرمان آرا، «تسويه حساب» تهمينه ميلاني و «آتشكار» محسن امير يوسفي هم آماده نمايش هستند.

 

 

با وجود اینکه هوا کم کم رو به سردی میرود گیشه سینماها همچنان خوب میفروشد ... تا کنون بعد از ۱۷ روز نمایش فروش فیلم سینمایی دعوت به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا با بازی : مریلا زارعی - مهناز افشار - گوهر خیراندیش - سحر جعفری جوزانی - محمدرضا فروتن و... به ۴۲۰ میلیون تومان ، فروش فیلم سینمایی کنعان به کارگردانی مانی حقیقی با هنرمندی : ترانه علیدوستی ، بهرام رادان ، افسانه بایگان و... ۲۱۰ میلیون تومان ، فروش فیلم سه زن به کارگردانی منیژه حکمت و با بازی : نیکی کریمی ، پگاه آهنگرانی ُ مهران رجبی و مریم بوبانی بعد از ۱۷ روز نمایش به ۱۲۰ میلیون تومان ، فروش فیلم سینمایی آواز گنجشکها به کارگردانی مجید مجیدی و با هنرمندی رضا ناجی به ۱۰۵ میلیون تومان بعد از ۱۷ روز نمایش ، فروش فیلم سینمایی نسکافه داغ داغ به کارگردانی علی قوی تن بعد از ۲۴ روز نمایش با هنرنمایی زنده یاد خسرو شکیبایی به ۷۰ میلیون تومان و بالاخره فروش فیلم محیا به کارگردانی اکبر خواجویی و با هنرمندی شهاب حسینی ، مریم بوبانی ، الهام حمیدی ، برزو ارجمند ، انوشیروان ارجمند و... بعد از ۳ روز نمایش به ۷ میلیون تومان رسیده است .

 

 

رضا منتظری فیلمنامه نویس کشورمان در پی گفتگویی با خبرگزاری هنر اعلام کرد : بزودی فیلمنامه جدیدم را به تهیه کننده ارائه خواهم داد ... نام این اثر مرگ لحظه ها میباشد و قرار است برای ساخت آن نیز من مشارکت داشته باشم ...

 

 

شبانه باحضور هدیه تهرانی به زودی در سینماها اكران می شود .علی سر تیپی مدیر پحش فیلمیران كه پخش این فیلم را به عهده دارد افزود :این فیلم آیانماه درسینماها اكران می شود. «شبانه»نخستین فیلم بلند «امید بنكدار» و «كیوان علی محمدی» است كه در جشنواره بیست و چهارم فیلم فجر در بخش فیلم‌های اول و دوم و میهمان به نمایش در آمد.این فیلم با تكنیكی كه كمتر در فیلم‌های ایرانی دیده شده داستان دختری به نام شبنم را روایت می‌كند كه همراه دو دوستش، ساناز و خاطره به قصد گذراندن شبی خوش از خانه خارج می‌شوند. اما اتفاق ناگواری كه برای برادرش روی می‌دهد، حوادث تازه ای را برای او و دوستانش رقم می‌زند.
هدیه تهرانی،كوروش تهامی،كمند امیرسلیمانی،ستاره اسكندری ،آتیلا پسیانی ،بهاره رهنما،حمیدرضا پگاه،امیرحسین صدیق،انوشیروان فاطمی از بازیگران فیلم هستند.

 

 

نتايج بخش چشم‌انداز تئاتر ايران در سال 88 بيست‌وهفتمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر اعلام شد. 
هيئت انتخاب متون بخش"چشم‌انداز تئاتر ايران در سال 88" بيست‌وهفتمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر متشکل از خسرو حکيم‌رابط، محمدعلي خبري و چيستا يثربي براساس اولويت‌هاي اعلام شده در فراخوان نتايج بازخواني متون اين بخش را به شرح ذيل اعلام کرد.
تهران(مصوب)
نمايش‌هاي"ابريشم بانو" نوشته و کارگرداني عزت‌الله مهرآوران، "اتوبان سکوت" نوشته شهرام کرمي و کار بهنام هدايتي، "از پشت شيشه‌ها" نوشته اکبر رادي و کار مصطفي عبداللهي، "از سي مرغ تا سيمرغ" نوشته حسين حيدرزاده و کار نادر رجب‌پور، "پيچ تند" نوشته آرش عباسي و کار کتايون فيض‌مرندي، "پرواز از فراز تير چراغ برق" نوشته و کار محمدرضا اجاقي، "تو چهارسو خبري نيست" نوشته حسن باستاني و کار کرامت رودساز، "خدا در آلتونا حرف مي‌زند" نوشته و کار محمد ابراهيميان، "خشکسالي و دروغ" نوشته و کار محمد يعقوبي، "خلوتگاه" نوشته محمد چرم‌شير و کار عباس غفاري، "ستاره‌هاي دارچيني" نوشته و کار رضا شيرمرز، "شکار روباه" نوشته و کار علي رفيعي، "شهر شطرنجي" نوشته فرهاد نقدعلي و کار آشا محرابي، "عروسي در سايه" نوشته و کار علي عابدي، "قهوه‌اي طلايي" نوشته و کار هوشنگ هيهاوند، "مرغ سحر" کار بهنام بختياري،"مرد مقابل" نوشته هاله مشتاقي‌نيا و کار کتايون جهانگيري، "منطقه سفر سخي داد" نوشته ايوب آقاخاني و کار محمد حاتمي‌راد و"هجده روز ليلي از ماه تير" نوشته ميلاد اکبرنژاد و کار حجت‌الله عليخاني‌
شهرستان(مصوب)
نمايش‌هاي"به من بگو باد، زنگ‌ها را کجا آويزان کنم" نوشته و کار سيامک افسايي از تبريز، "تهران 1390 خورشيدي" نوشته سلما سلاقي و کار امير قرباني از تربت حيدريه، "تيترون" نوشته فرشيد تربيت و کار حيدر نظري از بوشهر، "حمله" نوشته و کار رضا عاشوري‌فر از لنگرود، "خاتون" نوشته و کار حسين ربيعي از شهر ري، "خانه روشني" نوشته علي ثقفي و کار عليرضا ارجوني از زاهدان، "درخت‌ها" نوشته و کار مهرداد کورش‌نيا از هشتگرد، "دو مرد روي پشت بام" نوشته سام ريگي و کار رضا خدادادبيگي از زاهدان، "رکه" نوشته محمد گله‌ملکي و کار خليل ضرغام‌پور از شوشتر، "شب‌نامه" نوشته بهزاد آقاجمالي و کار رضا کلانتري از برازجان، "غريبه" نوشته مشترک علي کوچکي و چيترا نادري و کار شيرين نعمتي از کرج، "ناهيد" نوشته مهدي دوگوهراني و کار شهرام حمدوي از بندرانزلي، "وقتي باران خون لبهايم را مي‌شست" نوشته ميلاد اکبرنژاد و کار ليلا طاهرپسند از شيراز، "هفت سال سياه" نوشته محمود طياري و کار امير بدر طالعي از رشت و"همه چيز درباره آقاي ف" نوشته و کار آرش عباسي از ملاير
تهران(مشروط)
نمايش‌هاي"جنگ و صلح" نوشته و کار حسين کياني، "کابوس‌هاي يک پيرمرد بازنشسته خائن ترسو" نوشته و کار نادر برهاني‌مرند، "کوکوي کبوتران حرم" نوشته و کار عليرضا نادري ، "مادر مانده" کار حميدرضا آذرنگ و "ميرنوروزي" نوشته و کار قطب‌الدين صادقي.
گفتني است بازبيني آثار اين بخش در فاصله 15/9/87 تا 30/9/87 انجام خواهد گرفت.
 
 
 
 
 
 
بهرام بیضایی کارگردان مطرح کشورمان اعلام کرد : از وضع به وجود آمده در تئاتر شهر بسیار بسیار متاسفم !!!

بیا تا قدر یکدیگر بدانیم که تا ناگه ز یکدیگر نمانیم ...

بزرگترین وبلاگ سینمایی ایران زین پس در نظر دارد

بیوگرافی ۱۵ بازیگر برتر سینمای ایران را

که به اتفاق نظر کلیه اعضای بزرگترین وبلاگ سینمایی ایران هیچگونه جایگزینی در آینده سینمای ایران نخواهند داشت

به طور متناوب در وبلاگ اختصاصی خود منتشر نماید ...

منتظر باشید ...

این کار به منظور قدرشناسی از هنر ارزنده این هنرمندان جاودانه خواهد بود ...

چرا که شاید روزی آنها نیز مانند گلشیفته فراهانی و یا میترا حجار ما را ترک نمایند ...

نام این هنرمندان برجسته بدین شرح میباشد :

۱- بهرام رادان

۲- رویا نونهالی

۳- هانیه توسلی

۴- هدیه تهرانی

۵- ترانه علیدوستی

۶- مهراوه شریفی نیا

۷- رویا تیموریان

۸- هدیه تهرانی

۹- حامد بهداد

۱۰- مریلا زارعی

۱۱- گوهر خیراندیش

۱۲- فاطمه معتمد آریا

۱۳- ماهایا پطروسیان

۱۴-استاد عزت الله انتظامی

۱۵- پروین سلیمانی

مرور کارنامه هنری یک بازیگر ... به بهانه خداحافظی گلشیفته فراهانی از سینمای ایران ...

گلشیفته فراهانی بازیگر جوان ، صاحب سبک و توانمندی است که باعث افتخار سینمای ایران بوده ، هست و میباشد . گلشیفته فراهانی متولد ۱۹ تیرماه ۱۳۶۲  در تهران است او فرزند بهزاد فراهانی بازیگر ، نویسنده و کارگردان نامی سینما و تلویزیون و تئاتر ایران میباشد . فهیمه رحیم نیا بازیگر توانمند تئاتر ایران مادر این بانوی هنرمند و شقایق فراهانی خواهر این بانو میباشند .

اولین حضور حرفه ای گلشیفته فراهانی در حرفه بازیگری به سال ۱۳۷۶ بازمیگردد او در این سال با حضور در فیلم سینمایی درخت گلابی به کارگردانی داریوش مهرجویی توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را از شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر کسب نماید ...

گلشیفته با دریافت این جایزه و با اولین حضور مقتدارنه و هنرمندانه اش در سینما به همگان نشان داد که بازیگر با قدرت و توانمندی است و فقط به واسطه نامی بودن پدر و مادر هنرمندش به این حیطه وارد نشده است ...

گلشیفته فراهانی پس از بازی در فیلم سینمایی تحسین برانگیز درخت گلابی در فیلمهای بیشماری ایفای نقش نمود ...

هفت پرده ، جایی دیگر ، ارابه مرگ ، گیس بریده ، دوفرشته ، یک ذره امید ، بوتیک ، زمانه ، اشک سرما ، باباعزیز ، ماهی ها عاشق میشوند ، به نام پدر ، میم مثل مادر ، سنتوری ، همیشه پای یک زن در میان است ، درباره الی ، دیوارو... از جمله فیلمهایی است که گلشیفته فراهانی در آنها به ایفای نقش پرداخته است ...

گلشیفته فراهانی بازیگر براستی توانمندی است که سینمای ایران در نبود او یکی از بهترینهایش را از دست داد ، براستی مگر چند بازیگر پیدا میشوند که مانند گلشیفته این بازیگر هنرمند بتوانند بدین زیبایی و روانی در فیلمها ایفای نقش نمایند ؟

به غیر از گلشیفته فراهانی چه کسی میتوانست نقش زن علی سنتوری را ایفا نماید ؟

به نظر شما آیا مرحوم رسول ملاقلی پور میتوانست هنر ذاتی این پدیده سینمای ایران را نادیده بگیرد و از او برای بازی در نقش به یاد ماندنی و خاطره انگیز فیلم سینمایی میم مثل مادر دعوت ننماید ؟

پس از دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در فیلم سینمایی درخت گلابی به کارگردانی داریوش مهرجویی ، گلشیفته فراهانی توانست بهترین بازیگر جشنواره بیست و دوم فیلم فجر برای بازیهای خیره کننده اش در دو فیلم « بوتیک » و « اشک سرما » به انتخاب نویسندگان و منتقدان شود .

همچنین چندی بعد او توانست در هشتمین جشن خانه سینما در سال ۱۳۸۲ تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن را برای بازی فوق العاده اش در فیلم سینمایی اشک سرما به دست بیاورد ...

گلشیفته در جشنواره های جهانی نیز توانست نظرات مثبت زیادی را به بازی بینظیرش جلب نماید به همین منظور او توانست برنده بهترین بازیگر زن از جشنواره سینمایی سه قاره ( نانت فرانسه ) شود ...

گلشیفته فراهانی همچنین در سال ۱۳۸۶ در بیست و ششمین جشنواره بین المللی فیلم فجر توانست نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن برای دو بازی جذاب و خیره کننده اش برای فیلمهای دیوار و همیشه پای یک زن در میان است شود ...

حالا گلشیفته سینمای ایران به هالیوود رفته است ...

به سینمای آمریکا که شهرتی جهانی دارد ...

مسلما خود او در راه بازگشتش ممانعتهایی به وجود آورده است ...

برداشتن حجاب اسلامی از سر و عریان نمودن اندام خود مانند یک زن غربی در آمریکا باع شد که گلشیفته مسیر خود را از سینمای ایران جدا سازد ...

اما براستی سینمای ایران باید دو صد افسوس بخورد که چرا گذاشت گلشیفته این کار را انجام دهد تا دیگر نتواند برای ما در سینما نقش آفرینی کند و مانند گذشته با همه کارهایش شهرتش روز به روز جهانی تر و عالم گیر تر شود ؟

مگر ما چند بازیگر جوان نابغه مثل او داریم که گلشیفته را این چنین از دست دادیم ؟

آیا دست اندرکاران سینمای ایران به جز عده قلیلی بازیگر پرتوان مانند هانیه توسلی ، رویا نونهالی ، رویا تیموریان ، ترانه علیدوستی ، هدیه تهرانی و... بازیگر دیگری هم سراغ دارند که بتواند جای هنر گلشیفته را برای ما پر کند ؟

نزدیکان گلشیفته بزرگترین خطا را در مورد او انجام دادند و آن گوشزد نکردن خطر به گلشیفته بود برای حضور نیافتنش در هالیوود ...

گلشیفته فراهانی و مهرداد صدیقیان در نمایی از فیلم سینمایی دیوار

 

پرویز پرستویی و گلشیفته فراهانی در نمایی از فیلم سینمایی بنام پدر به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا

 

رویا نونهالی و گلشیفته فراهانی در نمایی از فیلم ماهی ها عاشق میشوند به کارگردانی دکتر علی رفیعی

 

گلشیفته و بهرام دو ابر ستاره سینمای ایران

در نمایی از فیلم بی رقیب سنتوری به کارگردانی استاد مهرجویی

 

گلشیفته و اصغر فرهادی در پشت صحنه فیلم سینمایی درباره الی ...

 

گلشیفته و بهزاد فراهانی ...

 

گلشیفته و محمدرضا گلزار در نمایی از فیلم بوتیک

 

گلشیفته فراهانی در میان پدرش ( بهزاد فراهانی ) و همسرش ( امین مهدوی )

 

گلشیفته و همسرش

تصاویری از گلشیفته فراهانی روی فرش قرمز در هالیوود به همراه لئوناردو دی کاپریو ...

 

 

 

 

 

 

 

 

نامه یک مادر به گلشیفته فراهانی در پی حضور او در سینمای هالیوود ...

 
به نقل از سایت سینمای ما و سیاست روز
 
هانیه میرزاییان

 سلا‌م گلشیفته جان؛این روزها نام تو را از خیلی‌ها می شنوم و در هر مجلس و مهمانی ای نقل زبانهایی.شنیده ام رفته ای به ینگه دنیا و حجابت را از سر برداشته ای و...


گلشیفته جان،وقتی ۲ سال پیش با پسر بزرگم رفتم به سینما كه فیلم میم مثل مادرت را ببینم،از بازی گرم و صمیمانه تو همه صورتم از اشك خیس شد،آن لحظه شك نداشتم كه همه مادران ایرانی شبیه گلشیفته اند و گلشیفته،نقش پنهانی ا ست از تصویر مادری كه هر ایرانی در ضمیرش دارد.مادری كه همه وجودش ایثار و از خود گذشتگی است،می سوزد تا نورو گرمی و محبت وحیات ببخشد،"هست"برای آن كه فرزندش "باشد."مادری كه یك زیبایی آسمانی در رخسارش موج می زند و ترنم لبانش به ذكری الهی،در خانه نور می پراكند.
یادت هست هنگامی كه تو با مشت به شیشه كوبیدی و دستت غرق خون شد تا فرزندت نجات یابد،چگونه رسول ملا‌قلی پور در پشت صحنه زار زار گریست؟رسول،چهره مادر خودش را در تو ترسیم كرد.تو زنی شدی به شكل مادر رسول،به شكل مادر همه ایرانی‌ها.این تاج افتخار را رسول بر سرت گذاشت پیش از آن كه آن حادثه،آن خبر شوم رخ دهد.
اما حالا‌ تو رفته ای آن ور دنیا و عوض شده ای.می گویند می خواهی ستاره فیلم‌های‌هالیوود شوی.
گلشیفته جان،نمی دانم كه مادرت در قید حیات هست یا نه،اما می خواهم به عنوان یك مادر با تو حرف بزنم.دخترم،تو می دانی كه‌هالیوود كجاست؟
می دانم كه هنر پیشه هستی و به اندازه همه گیس‌های سفید من در شباب عمرت فیلم دیده ای،عمرت دراز باد مادر،اما خبر از دنیای‌هالیوودی‌ها داری؟می دانی این اختاپوس بر هر زنی كه چنگ بیندازد تا چه منجلا‌ب‌هایی سقوطش می دهد؟ دخترم،دنیای غربی كه تو اكنون به آنجا رفته ای،ترمز بریده است.غرق شدن در تنعمات عجیب و تهوع آور جسمی،دارد مثل موریانه پایه‌های خانواده‌ها رادر غرب می جود...می دانم،می دانم كه آنها پیشرفته اند،اما این پیشرفت‌ها چشمت را كور نكند.
دخترم،برای من كه مادرم قابل تصور نیست كه چگونه یك هنرپیشه زن غربی،در حالی كه از استودیو به خانه می آید و تنش به ننگ بوی مردی غریبه آغشته است،می تواند آغوشی پر از عشق را به همسرش هدیه دهد؟ چگونه چنین زنی همراه فرزندش،در برابر پرده سینما یا تلویزیون می نشیند،و صحنه هم آغوشی خود و هنرپیشه ای بیگانه را تماشا می كند؟گلشیفته جان،دنیای رسانه و تبلیغات،خیلی پر هیاهوست مادر جان!مبادا زرق و برق‌هالیوود چشمت را كور كند كه گوهر عصمت و عفافت را بدزدند. شهرت،طعم خوشایندی دارد در شباب عمر.شهرت،یعنی پول،احترام،فلشهای پرنور دوربین‌های عكاسی و هلهله و هورای میلیونها هوادار در سراسر جهان.دخترم،هالیوود می تواند تو را به قله شهرت جهان برساند،می تواند نام تورا در تاریخ سینمای جهان جاودانه كند،می تواندحساب بانكی تو را با ارقام نجومی پر كند،دستشان درد نكند،خیلی هم خوب است كه به این چیزها می رسی مادر.اما به یاد داشته باش كه حتی اگر لباسی از یاقوت برتنت كنند،تاجی از الماس بر سرت بگذارند،و در قصری پر از جواهرات رنگین و افسانه ای ساكنت كنند، جای خانه ای گرم از محبت و هلهله شادمانه كودكت را نخواهد گرفت.این درسی بود كه رسول ملا‌قلی پور به تو یاد داد،اما خیال می كنم خوب این درس را یاد نگرفته ای.از تو خواهش می كنم یك بار دیگر بنشین و فیلم میم مثل مادر را ببین؛ببین رسول می خواسته در این فیلم چه چیزرا به تو و به همه دختران ما حالی كند؟
فراموش نكن گلشیفته جان كه تو اول یك مادر هستی،بعد یك هنرپیشه،اول یك مادر هستی بعد یك شهروند،اول یك مادر هستی بعد یك...حتی همسر. گلشیفته،هیچ چیز،هیچ چیز در دنیا وجود ندارد كه بخواهی برای آن لذت یك مادر پاك و نورانی بودن را از دست بدهی.تمام فرصت‌های درخشان‌هالیوود هم نمی تواند لذت یك لحظه از تجربه شگفتی را كه امثال مادر ملا‌قلی پور درك كرده اند به توهدیه بدهد.هنرپیشه باش گلشیفته جان،به فكر ترقی و پیشرفت باش عزیزم، اما قبل از هر چیز یك"مادر"باش.

آخرین اخبار در مورد سینما و تلویزیون و تئاتر ایران...

گلاب آدینه بازیگر پیشکسوت سینمای ایران همچنان در مرحله پیش تولید اولین فیلم سینمایی اش با نام پری دریایی است . آدینه پیش از این مجموعه تلویزیونی خواستگاران را برای پخش از شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران کارگردانی کرده بود . تا کنون حضور رویا نونهالی و نورا هاشمی ( فرزند گلاب آدینه ) در این فیلم سینمایی به عنوان بازیگر قطعیت یافته است .

 

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته در ویژه برنامه زنده ای با نام نگاه یک که از شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش گردید در مورد مسائل سینمایی و حوزه فرهنگ و هنر با تنی چند از کارشناسان و سینماگران گفتگو کرد .

 

 

فیلمبرداری فیلم سینمایی اخراجی ها ۲ به کارگردانی مسعود ده نمکی همچنان در محله پامنار تهران ادامه دارد . مینا جعفر زاده - منوچهر آذر - سید جواد رضویان - شهره لرستانی - نگار فروزنده و نیوشا ضیغمی از بازیگران اصلی این سکانسها هستند .

 

 

فیلم سینمایی تصمیم کبری به کارگردانی سیروس حسن پور جایزه اول جشنواره تلویزیونی سئول را از آن خود کرد . حسن پور قصد دارد بزودی جدیدترین اثر سینمایی اش را با نام مروارید سیاه در جنوب کشور کلید بزند .

 

 

سریال تلویزیونی یوسف پیامبر که همچنان پخش آن از شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد همچنان نقل محافل است عده ای با مضمون آن موافق و عده ای با آن مخالفت میکنند . به تازگی بر سر بودجه ساخت این سریال بگو مگوهایی با فرج الله سلحشور کارگردان این سریال تلویزیونی صورت گرفته است . سلحشور عنوان کرده که فقط ۷ میلیارد تومان هزینه ساخت این سریال عنوان شده در حالیکه عده ای بر این امر معتقد هستند که هزینه ساخت این سریال بالای ۲۵ میلیارد تومان بوده است . همچنین در مورد انتخاب نقش حضرت یوسف ( ع ) که مصطفی زمانی ایفای آن را بر عهده دارد عده ای گفته اند که آیا از او زیباتر در ایران وجود ندارد ؟؟؟ با اینکه طبق احادیث و همچنین آیات مبارکه قرآن کریم یوسف یکی از زیباترین مردان در روی زمین است آیا سزاوار بوده که سلحشور مصطفی زمانی را برای ایفای آن نقش برگزیند ؟

 

 

فیلمبرداری فیلم سینمایی تردید به کارگردانی واروژ کریم مسیحی همچنان در کاخ سعدآباد ادامه دارد . خبر تازه اینکه محمود پاک نیت جایگزین استاد جمشید مشایخی در این فیلم شده است . شنیده ها حاکی از آن است که احتمالا بزودی شخصی جایگزین داوود رشیدی هم خواهد شد . این روزها بهرام رادان - علیرضا شجاع نوری - حامد کمیلی و ترانه علیدوستی در سعدآباد جلوی دوربین ایفای نقش مینمایند . تردید احتمالا به جشنواره بین المللی فیلم فجر خواهد رسید .

 

 

جواد اردکانی احتمالا بزودی فیلم سینمایی به کبودی یاس را در مشهد مقدس کلید خواهد زد . یکی از گزینه های اصلی این فیلم برای بازی رضا کیانیان میباشد .

 

 

برقراری خدمات بیمه درمان تکمیلی سینماگران از آبان ماه سال جاری با اعمال تسهیلات ویژه از جمله تقبل پنجاه درصد از مبلغ حق بیمه توسط "خانه سینما" و پوشش اضافی بیمه حوادث آغاز خواهدشد.
روابط عمومی خانه سینما اعلام کرد، برخورداری از خدمات بالغ بر 99% بیمارستانها و مراکز درمانی در سراسر کشور، ارائه خدمات به خانواده و والدین سینماگران اعم از تحت تکفل و غیر تحت تکفل، ارائه معرفی نامه بیمارستانی و پرداخت هزینه¬های درمان در حداقل زمان و اعمال حداقل فرانشیزبخشی از خدماتی است که مورد توافق "خانه سینما" و "شرکت سهامی بیمه ایران" قرار گرفته است.
روابط عمومی "خانه سینما" از تمامی دست اندرکاران سینمای ایران که علاقمند به برخورداری از این خدمات هستند درخواست نمود، حداکثر تا پایان آبان ماه با مراجعه تلفنی و یاحضوری به امور اداری خانه سینما نسبت به کسب اطلاعات بیشتر، ارائه مدارک و ثبت نام اقدام نمایند.

 

 

فیلم سینمایی محیا به کارگردانی اکبر خواجویی و با هنرمندی الهام حمیدی - شهاب حسینی - مریم بوبانی و انوشیروان ارجمند در سینماهای سراسر کشور اکران شد . این فیلم در جشنواره فیلم فجر سال گذشته شرکت داشت . سوژه این فیلم یک سوژه بکر و تازه است که تا کنون فیلمنامه نویسان سینمای ایران بدان نپرداخته اند .

 

 

منتظر باشید بزودی باز میگردیم...

آخرین اخبار از سینما و تلویزیون و تئاتر ایران ...

فیلم سینمایی دل شکسته به کارگردانی علی روئین تن پس از اتمام اکران فیلم سینمایی آواز گنجشکها به کارگردانی مجید مجیدی در سینماهای سراسر کشور اکران خواهد شد . مرحوم خسرو شکیبایی - بیتا بادران - شهاب حسینی - گوهر خیراندیش - شقایق فراهانی - رضا رویگری و فریبا جدیکار در این فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخته اند . دل شکسته در حالی میخواهد اکران شود که روئین تن در حال پیش تولید جدیدترین اثرش با نام زمهریر است .

 

 

فیلمبرداری اولین فیلم سینمایی جواد مزدآبادی با نام طاووس های بی پر به پایان رسید . در طاووس های بی پر هنرمندانی چون : فریبرز عرب نیا - هنگامه قاضیانی - آهو خردمند - آناهیتا افشار و... به ایفای نقش پرداخته اند . مزدآبادی پیش از این چندین تله فیلم و سریال تلویزیونی ساخته بود که از میان تله فیلمهایش میتوان به : روز مثل هیچ روز ( روز کلاغ ) - ازمابهتران و... یاد کرد /.

 

 

فیلم کوتاه فصل پنجم اولین فیلم ساخته مریم عبدلی با هنرمندی محمد حاتمی به جشنواره فیلم کوتاه راه یافت .

 

 

آناهیتا نعمتی در یک فیلم کوتاه ایفای نقش نمود . نام این فیلم کوتاه سکوت است و کارگردانی آن را امیررضا پاشا بر عهده داشته است .

 

 

شنیده ها حاکی از آن است که گلشیفته فراهانی پس از بازی در یک فیلم هالیوودی و حضورش در آمریکا دیگر نمیتواند به کشور بازگردد .

 

 

فیلم سینمایی سایه وحشت جلوی دوربین رفت . کارگردانی این فیلم را عماد اسدی بر عهده دارد و بازیگرانی همچون : شهاب حسینی - گیتی ساعتچی - ماهچهره خلیلی - شیلا خداداد - نمیا رئیسی - شیوا خسرو مهر - شیوا خنیاگر - محمد تجدد و... در آن به ایفای نقش پرداخته اند . این فیلم در ژانر وحشت قرار دارد و دست اندرکاران آن مایلند که آن را به جشنواره بین المللی فیلم فجر برسانند .

 

 

فیلم سینمایی صد سال به این سالها به کارگردانی سامان مقدم که پیش از این توقیف شده بود با اصلاحات انجام شده روی فیلم همچنان در بلاتکلیفی اکران به سر میبرد . داستان این فیلم در مورد زنی به نام ایران است که زندگی اش در سه مقطع تاریخی روایت میشود . نکته جالب همینکه یکی از اصلاحیه های فیلم حذف نام ایران از روی این شخصیت بوده و بنا به پیشنهاد وزارت ارشاد نام این شخصیت میبایست به ریحان تغییر نام دهد . داستان این فیلم در رده سیاسی - اجتماعی قرار میگیرد . فاطمه معتمدآریا - رضا کیانیان - پرویز پرستویی - نگار جواهریان - بهاره افشاری - امیرحسین آرمان و... در این فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخته اند . نکته جالب دیگر در مورد سامان مقدم اینکه با اینکه وی به ممیزی های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آشناست با این حال همیشه فیلمهایی میسازد که با ممیزی روبرو شوند .

 

 

مونا زندی طی مصاحبه ای اعلام کرد : بخشی از سینمای ایران در زوال به سر میبرد . اولین ساخته سینمایی من هم با نام عصر جمعه که در آن رویا نونهالی - هانیه توسلی و مهرداد صدیقیان ایفای نقش کرده بودند در همین زمره است دیگر پیگیر اکران این فیلم بعد از چند سال نیستم ...

 

 

اولین فیلم کوتاه ساخته پژمان بازغی با نام نفس به جشنواره فیلم کوتاه راه یافت . بازغی مدتی است که در کلاسهای کارگردانی عباس کیارستمی ثبت نام کرده است . نکته جالب در مورد این فیلم اینکه نفس نام فرزند نو رسیده بازغی نیز میباشد .

 

 

بزودی بازمیگردیم ...

آخرین اخبار از سینما و تلویزیون و تئاتر ایران ...

فیلمبرداری فیلم سینمایی اخراجی ها ۲ به کارگردانی مسعود ده نمکی که از چندی قبل آغاز شده بود روز گذشته به محله پامنار در تهران رسید .

بازی بازیگران زن این فیلم سینمایی ( شیلا خداداد - مینا جعفر زاده - نگار فروزنده - مهرواه شریفی نیا - شهره لرستانی - نیوشا ضیغمی و... ) به پایان رسیده و بازی بازیگران مرد فیلم آغاز شده است ...

طی روزهای گذشته شخصیتهای برجسته اجتماعی - سیاسی - فرهنگی و هنری زیادی از پشت صحنه این فیلم سینمایی به تهیه کنندگی حبیب الله کاسه ساز که پیش بینی میشود پرفروش ترین فیلم سینمایی ایران شود بازدید کرده اند ...

فروش بالای فیلم اخراجی ها به کارگردانی مسعود ده نمکی و استقبال بینظیر مردم برای دیدن این فیلم در جشنواره بین المللی فیلم فجر ۲ سال پیش و همچنین فروش بینظیرش در سینماهای دنیا ده نمکی را بر آن داشت تا نسخه ۲ این فیلم را هم بسازد .

شنیده ها حاکی از آن است که اخراجی ها در ۳ نسخه و به صورت تریلوژی ساخته خواهد شد .

محمد رضا شریفی نیا - امین حیایی - ارژنگ امیرفضلی - منوچهر آذر - اکبر عبدی - سید جواد رضویان - امیریل ارجمند و... از بازیگران این فیلم سینمایی هستند ...

 

 

فیلمبرداری فیلم سینمایی هفت دقیقه به پاییز به کارگردانی علیرضا امینی بزودی کلید خواهد خورد . شاهرخ استخری - نیما شاهرخشاهی - مهراوه شریفی نیا تا کنون به عنوان بازیگران اصلی برای بازی در این فیلم سینمایی قرار داد امضا کرده اند و انتخاب بقیه بازیگران نیز همچنان ادامه دارد ...

 

 

علی ژکان کارگردان مشهور سینمای ایران بزودی فیلم سینمایی مصائب چارلی را کلید خواهد زد .

 

 

فیلم سینمایی دعوت به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا و با هنرمندی گوهر خیراندیش - مهناز افشار - مریلاز ارعی - سحر جعفری جوزانی و... که چندی است در سینماها اکران شده با استقبال بینظیر تماشاگران روبرو شده است . داستان این فیلم سینمایی در مورد مسئله سقط جنین است /

 

 

فیلم سینمایی او رفت اینک من تنهایم تنهاتر از همیشه ( مرگ لحظه ها ) بزودی و پس از انتخاب رسمی تهیه کننده برای گرفتن پروانه ساخت به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرستاده خواهد شد . نویسندگی این اثر را رضا منتظری بر عهده داشته که پیش از از او فیلمنامه هایی همچون : مسافران راه زندگی - توت فرنگی و... ساخته شده است .

آمدیم ... اما اینبار برای همیشه !!!

پس از وقفه طولانی مدت و تعطیلی موقت

 بزرگترین وبلاگ سینمایی ایران

اینبار با تغییرات اساسی در کادر فنی و مدیریت وبلاگ

بازگشتیم ...

اما برای همیشه

 

منتظر باشید ...