جدیدترین خبرها از تئاتر ایران ...
رييس مجمع نمايندگان روحاني مجلس از نمايش تئاتر «هدا گابلر» انتقاد كرد و گفت: نمايندگان مشغول جمعآوري امضا براي قرائت يك تذكر خطاب به وزير ارشاد در رابطه با اين تئاتر هستند.
به گزارش فارس حجتالاسلام محمدتقي رهبر نماينده مردم اصفهان و رييس مجمع نمايندگان روحاني مجلس شوراي اسلامي ظهر روز يكشنبه با حضور در جمع خبرنگاران طي سخناني ضمن اعتراض به نمايش تئاتر هدا گابلر گفت: نمايندگان در حال جمعآوري امضاء براي تذكر به وزير ارشاد هستند، ما ابتدا تذكر ميدهيم كه اين تذكر در جلسه بعدي خطاب به وزير قرائت خواهد شد.
وي افزود: اگر پاسخ مناسب و قانعكننده از سوي وزير ارشاد دريافت نكنيم به مرحله سؤال و استيضاح وزير ميرسيم.
رييس مجمع نمايندگان روحاني مجلس تصريح كرد: گرفتاري مردم نان و آب است نه عياشي و بوالهوسي، مردم تفريح سالم نياز دارند لذا ميتوان تفريحاتي همچون تئاتر و كوهنوردي را سالمسازي كرد.
رهبر اضافه كرد: با وضع موجود ما به سمت برخورد جدي با مسؤولان فرهنگي كشور ميرويم. آيا بر نمايش تئاتر هدا گابلر نظارتي وجود داشت و اگر نظارت وجود داشته چرا چنين اتفاقاتي رخ ميدهد.
وي خاطرنشان كرد: در نمايشگاههايي كه در مصلي تهران برگزار ميشود معمولا افرادي با ظاهري بيبند و بار در حاليكه بالاي سرشان آيات قرآن است وارد نمايشگاه ميشوند؛ در مسائل فتنه سال گذشته در حاليكه ذهنها متوجه مسئله فتنه شده بود جلوي گشت نيروي انتظامي گرفته شد و در حال حاضر هم وزراي ارشاد در كشور هيچ كدام پاسخگو نيستند.
نماينده مردم اصفهان در مجلس در ادامه گفت: ما به عنوان نمايندگاني كه نان اسلام را خوردهايم مسؤول دفاع از اسلام هستيم.
رهبر گفت: البته از طرفي اجراي قانون هدفمند كردن يارانه، ايجاد اشتغال و اقدامات مثبت ديگر انجام ميشود و از طرف ديگر اظهارات رييس دفتر رييس جمهور را داريم كه هر روز دستهگلي به آب ميدهد و مثل بت هم پرستيده ميشود.
واكنشها ادامه دارد
اما اجراي نمايش «هدا گابلر» كه از روز 15 دي ماه در سالن چهارسوي مجموعه تئاتر شهر روي صحنه رفت و روز سهشنبه 26 ديماه اجرايش متوقف شد، واكنشهاي متفاوتي را از سوي مسؤولان و مديران هنري مجلس و مطبوعات در پي داشته است. در اين راستا خبرگزاري فارس مطلبي را به نقل از روزنامه كيهان روي خروجي خود قرار داده است كه ميخوانيد:
***
شايد وقتي هنريك ايبسن در تئاتر رزيدنز (Residenz) مونيخ صداي سوت و تمسخر مردم را در اعتراض به نمايشنامه اش ميشنيد، فكرش را هم نمي كرد كه روزي همان نمايشنامه، با همان مختصات و مشخصات در كشوري اسلامي روي صحنه رود و اين بار عده اي اندك براي تماشاي آن لحظه شماري كنند و به نشانه احترام كلاه از سر بردارند. متن، همان متن است و ايبسن همچنان گستاخانه به اصول اخلاقي و انساني ميتازد، اما آقاي كارگردان اصرار دارد كه شخصيت اصلي نمايش را زني اخلاقي و مثبت ببيند، شخصيتي كه حتي نويسندگان و منتقدين غربي هم او را يك نابغه شيطاني، فاسد و يك هيولاي مونث مينامند.
يك كارگردان ايراني مقيم كانادا (وحيد رهباني) اين روزها نمايشي به نام «هدا گابلر» را در تئاتر شهر روي صحنه برده است كه وقتي كلمنت اسكات در لندن به تماشاي آن نشست، در روزنامه ديلي تلگراف نوشت: چه داستان وحشتناكي! چه نمايشنامه كريهي! نمايشي در قلب يك كشور اسلامي و در سالن چهار سوي تئاتر شهر تهران مجوز اجرا ميگيرد كه منتقد ديگر انگليسي نيز در تفسير آن مينويسد: «هدا گابلر»، نمايشي پيش پا افتاده و معمولي با فضايي بد و اخلاقيات كثيف و آلوده [...] است.
روح هدا يك روح ظالم با تأثيري ناپاك روي انسانيت است و عجيب تر آنجاست كه كارگردان اين نمايش چنين شخصيت ناپاكي را كه به قول آلفرد سيندينگ لارتين : يك هيولاي مونث است با زنان و دختران پاك دامن ايراني مقايسه ميكند! او هدا (شخصيت زن اصلي داستان) و شيوه زندگي ناپاك و ازدواج او را بسيار نزديك به بانوان ايراني ميداند و به نظر ميرسد اين توهين و گستاخي عليه هم وطنانش را از هنريك ايبسن آموخته باشد؛ كسي كه آنچنان بي مهابا به سنتها و ارزشها و اصول اخلاقي حمله ميكرد كه هيچكس حاضر به حمايت از او در برابر واكنشهاي انتقادي مردم نبود.
اين هنرمند(!) سابقاً ايراني و مقيم كانادا فرسنگها راه را دوان دوان طي كرده تا براي مردم شريف كشورمان نمايشي را روي صحنه ببرد كه جز تعارض و ضديت با اصول اخلاقي و انساني دستاورد ديگري به ارمغان نمي آورد! نمايشي كه هيچ سنخيتي با فرهنگ اسلامي و بومي ما ندارد. البته اين اولين اثر وي در ستيز با ارزشهاي اسلامي نيست. او پيش از اين نمايش در انتظار گودو اثر بكت را در سال 1377 روي صحنه برده بود. داستاني كه حتي مرحوم دكتر علي شريعتي در باره آن ميگويد: بكت در ]داستان[ در انتظار گودو، انتظار را امري پوچ معرفي ميكند و همين نمايش است كه مورد توجه سفير وقت فرانسه قرار ميگيرد و از او و اعضاي گروه براي اجراي آن در جشنواره نانتز دعوت به عمل ميآورد. او همچنين علاوه بر فيلم سيزده كه در سال 1382 بدليل نداشتن حجاب اسلامي بازيگر اصلي (هديه تهراني) توقيف شد در سال 1386 نيز نمايش ديگري در تورنتو به نام ناموس پرستان نوشته غلامحسين ساعدي (نويسنده فراري ضد انقلاب و عامل ساواك ستم شاهي) را روي صحنه برد و در آن از نشان دادن هرگونه اعمال خلاف عفت و ترويج همجنس گرايي دريغ نكرد. وحيد رهباني اين نمايش را با بازي دوستان خود لوون هفتوان مقاله نويس نشريه گذار و ساسان قهرمان سردبير نشريه اينترنتي گذار به اجرا درآورد؛ نشريه اي كه تحت حمايت مستقيم و همه جانبه خانه آزادي Freedom House است و اين روزها ارتباط خانه آزادي و نشريه گذار با سرويس جاسوسي آمريكا (CIA) حتي براي ايرانيان خارج از كشور هم آشكار و علني شده. كارگردان نمايش سخيف «هدا گابلر» كه با يك جستجوي ساده ميشود نام او را در كنار نامهاي مطرودي چون محسن مخملباف، شهرنوش پارسي پور، عباس ميلاني و اسماعيل خويي و زير بيانيه اي ضد ايراني ديد، 10 روز پس از برگزاري انتخابات باشكوه 22 خرداد 1388، نظام جمهوري اسلامي را تهديدي براي صلح جهاني ميخواند.
حالا اين ايراني سابق برايمان از فرنگ سوغات آورده! سوغات او، نمايش «هدا گابلر» نوشته هنريك ايبسن است، نويسنده اي كه سازمانهاي اطلاعاتي غرب آثارش را بسيار ميپسندند، چنانكه سرويس جاسوسي OSS (سازمان سلف (CIA) آثار او را در ليست كتابهاي مطلوب نظام ليبرال سرمايه داري قرار داد. آنها اين آثار را به خورد مردم جهان ميدهند تا آنان را در دام غرايز حيواني اسير كنند و بعد از مسخ انسانيت راه را براي تسلط سرمايه داران جهانخوار باز كنند و البته انتشاراتي مثل پنگوئن آثار اين نويسنده را منتشر ميكند؛ ناشري كه وابستگي اش به سرويس جاسوسي M16 انگلستان زبانزد خاص و عام است.
رهباني نمايش «هدا گابلر» را در تئاتر شهر روي صحنه برده است تا رفتارهاي قبيح و زننده را براي مردم ما عادي جلوه دهد و چشمها را به بي شرمي و بي عفتي بنوازد. كاري كه امثال ايبسن با جامعه نروژ و اروپا كردند و اخلاق زدايي به جايي رسيد كه امروزه ازدواج همجنس گرايان در نروژ و برخي كشورهاي اروپايي، قانوني تلقي ميشود! اما داستان از اين هم فراتر ميرود؛ رهباني در سال 1387 با نشريه چكاوك هفته به سردبيري خسرو شميراني (از رابطان سيامك پورزند با CIA و از بهائيان سرشناس و مدافع سينه چاك اين فرقه ضاله) به همكاري پرداخت و شميراني نيز در نشريه هفته (چاپ كانادا) سخن به مدح و ثناي (وحيد رهباني) ميگشايد و او را از بهترين كارگردانان تئاتر و درخششي ديگر در آسمان مونترآل معرفي ميكند! اجراي نمايش «هدا گابلر» در ايران آنقدر براي رسانههاي اپوزيسيون برانداز مقبول افتاده كه وقتي فريادي در اعتراض به آن بلند ميشود، سايت صداي آمريكا (VOA) خود را ملزم به دفاع و حمايت از اين نمايش و كارگردان آن ميبيند!
از 15 دي ماه تئاتر شهر و سالن چهارسو جولانگاه تفكرات انحرافي هنريك ايبسن و اهداف ضد ديني نمايش «هدا گابلر» بود؛ تفكراتي كههان دان كوت، منتقد ادبي، درباره آن ميگويد: به نظر ميرسد پيام آثار ايبسن فقط نااميدي باشد. نه معني، نه هدف، يك خودكشي ساده در پايان، يك زندگي مطلقاً بي هدف... هدا (شخصيت اول نمايش) همانطور كه بردو مورگن ميگويد: نامتعارف، گنگ، روانشناسي غيرطبيعي، تاثيري پوچ و عبث است و مانند اغلب آثار ايبسن آن قدر سنت ستيز است كه همه را عليه خودش ميشوراند و نمايش آن حتي در مونيخ، برلين، استكهلم، گوتنبرگ، كپنهاگ و لندن با اعتراضات گسترده مردم و مطبوعات و در نهايت با شكست مواجه شد.
پس چرا اين روزها عليرغم توقيف نمايش با هوشياري مسؤولان عالي نظام و قوه قضائيه، باز هم جناب وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و معاون محترم هنري ايشان سنگ حمايت از آن را به سينه ميزنند و در برابر سيل انتقادات، صدور مجوز اجرايش را توجيه مينمايند؟! انگار ما به خواب زمستاني رفته ايم كه مجوز اجراي چنين نمايشي به كارگرداني چنين فردي را صادر ميكنيم! و انگار قصد بيدار شدن هم نداريم كه مقامات عالي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از استمرار اجراي چنين نمايشي حمايت ميكنند. وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي كه ما در اعتقادات اسلامي و شخصيت انقلابي ايشان ترديد نمي كنيم، كجاي اين نمايش سراسر پوچ را مطابق با ملاحظات شرع اسلام و در راستاي اهداف انقلاب ديده اند و مگر امام خميني(ره) در پيام هنر متعهد ما نفرمود: تنها هنري مورد قبول اسلام است كه صيقل دهنده اسلام ناب محمدي(ص)، اسلام ائمه هدي- عليهم السلام- اسلام فقراي دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازيانه خوردگان تاريخ تلخ و شرم آور محروميتها باشد. كاش به وصيت حضرت روح ا... گوش جان ميسپرديم كه فرمودند: وصيت اين جانب به وزارت ارشاد در همه اعصار خصوصاً عصر حاضر كه ويژگي خاص دارد، آن است كه براي تبليغ حق مقابل باطل و ارائه چهره حقيقي جمهوري اسلامي كوشش كنند امامي كه راه را نشانمان داد و ما اين روزها قدر نعمت نمي دانيم كه افكار و سخنانش در كنج گنجههامان خاك ميخورد! اما امروز هم براي شروع، دير نيست و مسؤولين مؤمن و مذهبي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ميتوانند به اين آقايان سابقاً ايراني بفهمانند كه آدرس را اشتباه آمده اند: اينجا ايران است، سرزميني كه با خون هزاران شهيد زنگارهاي كفر و وابستگي شرق و غرب را از چهره شست و به مكتب اسلام ناب محمدي(ص) رسيد. اينجا ايران است و مردم و مسؤولين غيرتمند آن اجازه نمي دهند هر تازه از غرب رسيده اي براي ما سوغات فرنگ بياورد؛ آن هم با طعم پوچ آمريكايي!
نريماني: نمايشها تحت شرايط نظارتي اجرا ميشوند
كوروش نريماني، نويسنده و كارگردان تئاتر درباره مسايل مربوط به نمايش هدا گابلر به خبرنگار باني فيلم گفت: متأسفانه شاهد برخوردهاي جهتدار با عموم اهالي فرهنگ و هنر هستيم و به هر دليلي كه احتمالاً براي برخوردكنندگان توجيه شده است، هنرمندان در برابر حملههاي ناجوانمردانه قرار ميگيرند.
متأسفم كه به هر بهانهاي هر چند كوچك و بچگانه مثل مستمسك قرار دادن يك عكس، يك ديالوگ از يك نمايش و برداشتهاي سطحي و شخصي از يك اثر هنري، هنرمندان مورد هجمه قرار ميگيرند. كوروش نريماني در اين گفتوگو با بيان اين مطالب افزود: هر نمايشي كه روي صحنه ميرود از فيلترهاي نظارتي شوراي نظارت و ارزشيابي مركز هنرهاي نمايشي عبور ميكند. فكر نميكنم در گذر نمايشها از اين مقطع، كوتاهي و اهمالي صورت بگيرد و نمايشي بدون نظارتهاي محكم، كامل و دقيق مجوز اجرا بيايد. نمايشها تحت شرايط نظارتي اجرا ميشوند. شرايطي كه هيچ دليل موجهي براي برخوردهاي اينچنيني باقي نميگذارد. اگر قرار باشد در اين شرايط هم هنرمندان مظلوم واقع شوند و نتوانند كار كنند، هرگز زايش فرهنگي اتفاق نخواهد افتاد.
كارگردان «شبهاي آوينيون»، «هتل پلارا»، «دن كاميلو» و ... گفت: به دقت كه نگاه ميكنيم ميبينيم هر نمايش يا فيلمي كه به گونهاي مورد توجه قرار ميگيرد، همزمان مورد هجوم برخي نگاههاي سطحي نيز واقع ميشود و آنچه در اين ميان موجب ترس و نگراني است اين است كه آنان كه بايد در اين شرايط از هنرمندان حمايت كنند، گاهي حمايتشان را دريغ ميكنند.
هنر نمايش در كشور ما متولي دارد. نمايشها در حوزه نظارت و ارزشيابي مركز هنرهاي نمايشي بررسي ميشوند و سپس روي صحنه ميروند و در اين ميان هيچ دليل موجهي براي اينگونه برخوردها وجود ندارد.
اين نويسنده و كارگردان تئاتر در ادامه با اشاره به اينكه چنين برخوردهايي در حيطه تئاتر مسبوق به سابقه است، افزود: نمايش «جن گير» نيز در زماني اجرا با حرف و حديثهايي رو به رو شد. با توجه به فضاي نمايش درآن ميان يكي از سايتها تلاش كرده بود كه به دروغ ثابت كند اين نمايش شب شهادت امام جعفر صادق (ع) اجرا شده است. دروغي كاملاً واضح كه متأسفانه خبرگزاريهاي رسمي هم خبر آن را داده بودند. در حالي كه آن شب تئاتر هم مثل سينماها تعطيل و نمايشي در آنجا اجرا نشده بود!
وي با اشاره به اينكه ممكن است هر نمايشي شب نخست اجرا با اشكالاتي روي صحنه برود كه اين اشكالات با تذكر در اجراهاي بعدي تصحيح ميشود، افزود: اگر اين نمايش اشكالاتي داشت به جاي برخوردهاي اين چنيني ميشد با بررسي و تذكر مسئله را حل كرد.
اگر بخواهيم بااين ديد پيش برويم ميتوان به بسياري از برنامههاي سينما و تلويزيون ايرادهايي از اين دست و شايد به مراتب بيشتر گرفت.
نريماني در ادامه افزود: در چنين شرايطي به نظرم در وهله اول خانه تئاتر به عنوان نهاد صنفي اهالي تئاتر بايد احساس مسؤوليت كند و همچنين مركز هنرهاي نمايشي يك بار براي هميشه مشخص كند كه آيا متولي تئاتر كشور هست يا نه! و براي يكبار هم شده هنرمندان احساس كنند كسي در قبال آنان مسؤوليت پذير است.
اين كارگردان تئاتر در ادامه با اظهار تأسف از برخوردهاي قهرآميز كه هرگز در جهت اصلاح نخواهد بود گفت: به عنوان هنرمند عرصه تئاتر مدعيام كه هنرمندان تئاتر شريفترين، نجيبترين و جزو مسؤوليتپذيرترين اقشار يك جامعهاند كه كاملاً حساسيتها و معضلات و مشكلات يك جامعه را درك ميكنند و با كمترين امكانات تلاش ميكنند بيشترين خروجي فرهنگي را داشته باشند و متأسفم كه اينگونه در حق اين قشر شريف و نجيب ظلم ميشود.
اصغر همت: تئاتر بايد ادامه حيات بدهد
همچنين اصغر همت با اشاره به حاشيههاي اخيري كه در تئاتر بوجود آمده است، تصريح كرد: در اين شرايط و با وجود تمام قضايا اتفاقا تئاتر بايد به حيات خود ادامه دهد، اگر كسي واقع دلسوز است بايد مسببان اين قضايا را بازخواست كند.
اين بازيگر با اظهار تاسف از حاشيههايي كه در روزهاي اخير براي نمايش «هدا گابلر» ايجاد شد، به ايسنا گفت: در مملكتي كه قانون حكمفرماست، هيچ نهاد يا ارگاني حق ندارد اعمال سليقه كند و چنين حوادثي را رقم بزند.
وي ادامه داد: مملكت قانون دارد و براساس اين قوانين هر نهادي مسووليت مشخص و معيني دارد. اگر كسي به نمايش «هدا گابلر» اعتراض داشته، بايد اعتراضش را به مركز هنرهاي نمايشي يا معاونت هنري منتقل ميكرد. هيچ ارگان و نهادي به لحاظ قانوني حق نداشته كه با گروه نمايشي برخورد كند، اما آنچه اتفاق افتاده نشانگر نوعي هرج و مرج است. همت با تاكيد بر اينكه نميتوان به راحتي از كنار اين موضوع گذشت، يادآور شد: چنين مواردي پيش از اين هم در جشنواره تئاتر فجر اتفاق افتاده و از تسويهحسابهاي شخصي حكايت ميكند.
بازيگر نمايش «يك دامان ماه و ستاره» تاكيد كرد: مسوولان ما بايد با اين مساله برخورد كنند، چرا كه همه ميدانند عكس كه در يك لحظه ثبت ميشود، ميتواند هزاران سوءتفاهم ايجاد كند. با يك فريم عكس ميتوان مساله را طوري نشان دادكه هيچ نسبتي با واقعيت نداشته باشد. همچنانكه اتفاقاتي مشابه در چند سال گذشته هم رخ داد.
همت با بيان اينكه اين مسائل ناشي از نوعي شيطنت است، از مسوولان خواست جلوي اين شيطنتها بايستند.
اصغر همت با اظهار تاسف دوباره از حاشيههاي ايجاد شده براي «هدا گابلر»، افزود: انتشار اين مطالب از روي دلسوزي براي فرهنگ و هنر يا دين و مذهب نيست و من هيچ صداقتي در اين بازتاب نميبينم.
20 نمايش در بخش مرور تئاتر ايران- كه در سال 1389 اجرا شده - در بيستونهمين جشنواره بينالمللي تئاتر فجر روي صحنه ميرود.
به گزارش روابط عمومي جشنواره بينالمللي تئاتر فجر، در اين جشنواره، بخش مرور تئاتر ايران كه به صورت غيررقابتي و با هدف ارايه كارنامه يك ساله تئاتر كشور در قالب بهترين نمايشهاي اجراشده از بهمنماه سال 88 تا ديماه 89 برگزار ميشود،20 نمايش روي صحنه ميروند.
برپايه اين گزارش، اسامي نمايشهاي راه يافته به بخش مرور تئاتر ايران به شرح زير است: «آهو» به نويسندگي فرهاد ارشاد و کارگرداني بيتا عبائيان ازتهران، «من ، هملت، تو» به نويسندگي و کارگرداني فرزين ريحانيراد ازتهران، «خانه برناردا آلبا» نوشته فدريکو گارسيالورکا و به کارگرداني زهرا صبري ازتهران، «دم هشتي روي گنبد» به نويسندگي و کارگرداني کاوه مهدوي ازتهران، «توقف در ايستگاه 4» به نويسندگي و کارگرداني امين آبان ازکرج، «24» به نويسندگي علي دل پيشه و کارگرداني اسماعيل سعيديان ازشيراز، «آنفولانزاي خوکي» به نويسندگي مهرداد راياني مخصوص و کارگرداني نيما دهقان ازتهران، «کسوف» به نويسندگي و کارگرداني ايوب آقاخاني ازتهران، «زندگي ميان آتش» به نويسندگي و کارگرداني اصغر خليلي ازتهران، «ح دو چشم» به نويسندگي تقي همتينيا –سيروس همتي و کارگرداني سيروس همتي از تهران، «شب اسرار آميز پِه پِه» به نويسندگي محمدرضا کوهستاني و کارگرداني احمد سليماني از قم، «آخرين نامه» به نويسندگي و کارگرداني مهرداد کوروش نيا ازتهران، «کمدي استشمامات» به نويسندگي اميد طاهري و کارگرداني ميثم عبدي از خمين، «لوتا پسرخوبي است» به نويسندگي فارس باقري و کارگرداني عليرضا ارجوني از زاهدان، «حيرت بازار» به نويسندگي عبدالرضا فريد زاده و کارگرداني زري اماد ازتهران، «روز مي گذرد» نوشته بهرام بيضايي و به کارگرداني عباس کريمي از بجنورد، «سلطان و گاگول» به نويسندگي کلودياشارين بر و کارگرداني پيردمينگر محصول مشترک ايران و آلمان، «بدريه مادري» به نويسندگي و کارگرداني محمد عسگري ازکرج، «مقتل» به نويسندگي و كارگرداني محمودرضا رحيمي از تهران و «جاويد خاك» به نويسندگي و كارگرداني مسلم سليمانيان از شهركرد.
جشنواره كلاسي آموزشي براي هنرمندان شهرستاني
سعيد آلبو عبادي در آستانه برگزاري بيست و نهمين جشنواره تئاتر فجر گفت: حضور در جشنواره تئاتر فجر در واقع برگزاري يك كلاس آموزشي براي هنرمندان شهرستاني است تا از اين طريق به تجربيات تازهاي در عرصه تئاتر دست يابند. سعيد آلبوعبادي نويسنده و كارگردان تئاتر شهرستان درباره تاثير حضور هنرمندان شهرستاني در جشنواره تئاتر فجر گفت: هر ساله عده زيادي از هنرمندان شهرستاني در اين جشنواره بزرگ كه كلكسيوني از آثار نمايشي است، شركت ميكنند.
وي با بيان اينكه با اجراي گسترده و مداوم نمايشها در ديگر استانهاي كشور نيز ميتوان در جذب بيشتر هنرمندان و ارتقاي سطح كيفي آثار تأثير بسزايي داشت، خاطرنشان كرد:برگزاري جشنوارهها، اجراي اين نمايشها در شهرستانهاي كشور و همچنين برنامهريزي دقيق مسئولان باعث پويايي تئاتر خواهد شد.
آلبو عبادي گفت: متوقف شدن اجراي يك اثر نمايشي، كنار گذاشتن فكر، انديشه و نوع نگرش خالق يك اثر هنري است. بنابراين برنامهريزي و سياستگذاري در تئاتر باعث ميشود فعاليت، تلاش و تجربه يك هنرمند در چند اجراي محدود خلاصه نشود و اين اجرا با تكرار و استمراري كه در نقاط مختلف پيدا ميكند، در طول چند سال از نظر كيفي ارتقا يابد كه توليدكنندگان تئاتر براي توليد اثري با ارزشمندتر آمادگي بيشتري پيدا كنند. وي درباره اشتياق هنرمندان تئاتر شهرستان براي شركت در اين جشنواره عنوان كرد: با منتشر شدن فراخوان جشنواره سراسري تئاتر فجر، افرادي كه دغدغه تئاتر دارند، با ارسال متن نمايشي خود اين اشتياق را ثابت ميكنند و در طي مراحل انتخاب آثار، كساني كه توان اجراي يك نمايش خوب را دارند برگزيده ميشوند و به مر حله پاياني كه شركت در اين جشنواره و اجرا است، دست مييابند.
وي افزود: حضور در جشنواره تئاتر فجر در واقع برگزاري يك كلاس آموزشي براي تعدادي از هنرمندان كشور است كه امتيازي براي اين افراد نيز محسوب ميشود؛ چرا كه با تماشاي آثار داخلي و خارجي، همچنين قرار گرفتن در جو ارتباطي كه بين هنرمندان برقرار است، ميتوانند به تجربيات تازهاي دست يابند.
گفتني است بيست و نهمين جشنواره بينالمللي جشنواره تئاتر فجر از 26 بهمن تا 1 اسفند به دبيري محمد حيدري در تهران و شهرستانها برگزار ميشود.
مجموعه فرهنگي، ورزشي شهيد چمران براي سومين سال متوالي ميزبان اجراي تعزيه خواهد بود.
حسين صابري، مدير امور هنري و سينمايي مجموعه شهيد چمران در گفتوگو با خبرنگار «باني فيلم» با اعلام اين خبر گفت: امسال، سومين سال متوالي است كه در مجموعه فرهنگي، ورزشي شهيد چمران كه پرديسهاي سينماي جوان نيز واقع در اين مجموعه است، مراسم تعزيهخواني به مناسبت ايام محرم و صفر و با حضور نخبگان تعزيهخواني ايران برگزار ميشود.
صابري افزود: در طول 3 شب برگزاري تعزيه در اين مكان استادان بزرگ تعزيه شامل مخالفخوانان و موافقخوانان به اجراي برنامه خواهند پرداخت. اسماعيل محمدي، محمدرضا اميني، منبتكار، رضا حيدري، ابوالفضل صابري و امير صفري از جمله هنرمندان بزرگ تعزيه كشور هستند كه در اين مراسم حضور خواهند يافت.
همچنين در طول شبهاي برگزاري مراسم، شب اول تعزيه دو طفلان مسلم، شب دوم تعزيه قمربنيهاشم و شب سوم تعزيه بازار شام برگزار خواهد شد.
همچنين در اين مراسم عباس صالحي اجراي موسيقي تعزيه را بر عهده خواهد داشت.
صابري در ادامه گفت: با توجه به اين كه تعزيه امسال به ثبت جهاني در سازمان يونسكو رسيد، به همين دليل مديرعامل مجموعه فرهنگي هنري شهيد چمران تصميم گرفتند براي نخستين بار در طي برگزاري مراسم تعزيه از دو تن از پيشكسوتان هنر تعزيه تجليل شود. مراسم تجليل از اسماعيل محمدي و رضا حيدري كه جزو كساني هستند كه تعزيه ايران را به نام آنان ميشناسند با حضور نمايندگان كميسيون فرهنگي مجلس، حسين مسافرآستانه، مديركل مركز هنرهاي نمايشي، مجيد جعفري، مسؤولان بنياد مستضعفان و ... انجام خواهد شد.
وي با اشاره به اينكه شركت در مراسم تعزيهخواني مجموعه شهيد چمران براي عموم مخاطبان آزاد است، گفت: در سالهاي گذشته كه اين مراسم در مجموعه شهيد چمران برگزار ميشد با استقبال پرشور مخاطبان مواجه بوديم و اين استقبال در حالي بود كه ما حتي به دليل نبود فضاي كافي، تبليغات آن چناني هم براي برپايي اين مراسم نداشتيم، اما كساني كه اطلاع داشتند ديگران را هم مطلع ميكردند.
وي با اشاره به روند برگزاري اين مراسم و گردآوري گروههاي تعزيه افزود: معمولاً گردآوردن تعزيهخوانان بزرگ كه هر كدام در گروهي به فعاليت ميپردازند كار دشواري است، اما اتفاق بزرگي كه به همت مجموعه فرهنگي شهيد چمران رخ داد اين است كه ما توانستيم نخبگان، بزرگان و برگزيدگان اين صنف را كنار هم داشته باشيم تا مخاطبان بتوانند از اجراي يك تعزيه كه به صورت كاملاً حرفهاي روي صحنه ميرود، بهرهمند شوند.
وي با اشاره به كوچك بودن فضاي مجموعه شهيد چمران و اينكه چنين فضاي محدودي پاسخگوي خيل مشتاقان تعزيه نخواهد بود و در طول برگزاري در سالهاي گذشته مخاطبان با مشكل كمبود جا مواجه بودهاند، گفت: امسال قصد داشتيم اين مراسم را در سينما آفريقا كه يكي از زير مجموعههاي مجموعه فرهنگي هنري چمران است برگزار كنيم، اما به دليل بازسازي سينما آفريقا نتوانستيم از امكانات آن فضا استفاده كنيم. اميدواريم با پشت سر گذاشتن مراحل بازسازي بتوانيم محرم سال آينده مراسم تعزيه را به مدت 5 شب در سينما آفريقا برگزار كنيم.
صابري افزود: با وجودي كه مجموعه شهيد چمران به عنوان مكاني فرهنگي، ورزشي شناخته ميشود و معمولاً چنين مراسمي در چنين مكانهاي برگزار نميشود، اما استقبال مخاطبان در سالهاي پيش بيش از حد تصور و در حدي بود كه حدود هزار تا هزار و 500 نفر در لابي مجموعه ايستاده بودند. اين استقبال براي ما جاي خوشحالي داشت و اينكه پرچم امام حسين هر جا برافراشته شود، عاشقانه آن امام را به خود فرا ميخواند.
وي در پاسخ به اين پرسش كه اجراي مراسمي مثل تعزيه در مكانهاي نامتعارف چه تاثيري در جذب مخاطب خواهد داشت، افزود: هنر تعزيه در كل بسيار مظلوم واقع شده است. در منطقه شمران حسينيه نياوران تنها مكاني است كه تعزيه در آن برگزار ميشود. ما سعي كرديم با اجراي تعزيه در اين مكان كه شايد براي برگزاري چنين مراسمي نامتعارف به نظر برسد، مخاطبان اين مناطق هم بتوانند از هنر تعزيه بهرهمند شوند. ميتوان گفت هنر نمايش در ايران با تعزيه آغاز ميشود و رسالت ما كه ادعاي كارهاي فرهنگي داريم، اين است كه به اين هنر كه زيربناي هنر تئاتر ماست بپردازيم.
مجموعه فرهنگي، هنري چمران در انجام اين رسالت تمام همت خود را به كار گرفته است و با وجودي كه اجراي اين مراسم و گردآوري گروههاي حرفهاي كاري دشوار و هزينهبر براي اين مجموعه است، اما اين مجموعه آمادگي دارد هر كاري براي زنده نگاه داشتن و ماندن اين هنر ملي و مذهبي انجام دهد.
وي با بيان اينكه اجراي تعزيه در پرديسهاي سينماي جوان مجموعه فرهنگي هنري شهيد چمران فرصتي است تا هنر تعزيه را در مناطقي كه كمتر فضايي براي اجراي آن وجود دارد، معرفي كنيم، افزود: متأسفانه هنر تعزيه در كشور ما متولي ندارد و رها شده است. خوشبختانه با شناختي كه از مديركل هنرهاي نمايشي حسين مسافرآستانه داريم و خود ايشان از كارگردانان برجسته كشور در اين عرصه هستند، اميدواريم به عنوان يكي از متوليان هنرهاي نمايشي اين هنر را مورد حمايت بيشتر قرار دهند و تعزيه بيشتر از پيش مورد حمايت وزارت ارشاد قرار گيرد.
صابري افزود: اجراي تعزيه در اين مكان از سهشنبه 28دي ماه آغاز و به مدت 3 شب ادامه دارد. همچنين اين مراسم در طول شبهاي برگزاري از ساعت 20:30 آغاز و تا 22:30 ادامه دارد.
کارگردان نمایش «خانمچه و مهتابی» با اشاره به استقبال مخاطبان از اجرای این نمایش در سالن تئاتر برج آزادی تأکید کرد: هر جا تئاتر خوب روي صحنه برود تماشاگران از آن استقبال میکنند.
هادی مرزبان درباره وضعیت استقبال تماشاگران از اجرای نمایش «خانمچه و مهتابی» به مهر گفت: استقبال مخاطبان از اجرای خانمچه و مهتابی فوقالعاده است و این استقبال به حدی بود که طی دو شب گذشته با 30 دقیقه تأخیر اجرای خود را آغاز کردیم.این کارگردان با سابقه تئاتر یادآور شد: ابتدا که قصد داشتم خانمچه و مهتابی را در سالن تئاتر برج آزادی روي صحنه ببرم برخی از دوستان میگفتند اجرا کردن در این سالن به نوعی خودکشی است. اما من معتقدم که هر جا کار خوبی بهخصوص تئاتر خوبی اجرا شود مخاطبان و تماشاگران به تماشای آن میآیند.
مرزبان ادامه داد: به تماشاگر گذری اعتقادی ندارم. تماشاگر تئاتر کسی است که از خانه خود به قصد تماشا و دیدن تئاتر خارج میشود و به سالن تئاتر میآید. خوشبختانه ما تماشاگران فهیمی داریم.
نمایش خانمچه و مهتابی با حضور بازیگرانی چون ایرج راد، گلاب آدینه، فرزانه کابلی و صبا کمالی ساعت 18:30 در سالن تئاتر مجموعه فرهنگی هنری آزادی به صحنه میرود. این نمایش روز شنبه 25 دیماه ویژه هنرمندان تئاتر روي صحنه میرود.
چهرههای زیادی در بخش نمایش مهمان بیست و نهمین جشنواره تئاتر فجر شرکت کردهاند، از داریوش مهرجویی گرفته تا محمد رحمانیان، آتیلا پسیانی، محمدرضا خاکی، پری صابری و حسین پاکدل. به نقل از روابط عمومی جشنواره، مهرجویی قرار است نمایشنامه «درس» اوژن یونسکو را در جشنواره تئاتر فجر اجرا کند، نمایشنامهای که پیش از این آن را ترجمه کرده بود. این کارگردان سینما که در حوزه ترجمه متون ادبی و فلفس هم فعال است جدا از ترجمه چند نمایشنامه یونسکو، تا به حال نمایشنامه «کودک مدفون» سام شپارد را هم به فارسی ترجمه کردهاست.
در این بخش اما فعال ترین کارگردان بهروز غریبپور است که قرار است 3 اپرای عروسکی را که پیش از این اجرا کرده بود در این بخش به صحنه ببرد. اکبر رادی هم اگرچه خودش نیست، اما نمایشنامه «خانمچه و مهتابی» او را 2 کارگردان به صحنه بردهاند؛ هادی مرزبان و مسعود دلخواه.