جدیدترین خبرها از سینما و تلویزیون و تئاتر ایران ...
سینما
مهدي مسعودشاهي دبير بيست و نهمين جشنواره بينالمللي فيلم فجر اظهار داشت: رسانههاي گروهي، سازمانها و نهادهاي تخصصي فعال در زمينه سينما از 15 آذرماه تا 10 ديماه فرصت دارند تا نمايندگان خود را به صورت حضوري و يا از طريق ايميل به ستاد اطلاعرساني موسسه امور جشنواره فيلم معرفي كنند.
وي ادامه داد: تمامي رسانههاي گروهي شامل نشريات تخصصي سينمايي، خبرگزاريها، روزنامهها، شبكههاي راديويي و تلويزيوني و ساير نشريات عمومي كه در طول سال به سينماي ايران ميپردازند و متقاضي پوشش اخبار بيست و نهمين دوره جشنواره فيلم فجر هستند، به همراه سازمان و نيز تشكلها و نهادهاي تخصصي فعال در زمينه سينما بر اساس روند مرسوم سالهاي گذشته بايد تعداد نمايندگان خود را معرفي كنند و طبق ضوابط گذشته، نسبت به صدور كارت براي افراد متقاضي اقدام خواهد شد.
مسعودشاهي با اشاره به نقش پررنگ نمايندگان رسانههاي گروهي در برپايي جشنواره فيلم فجر به عنوان مهمترين رويداد سينمايي سال، خاطرنشان كرد: با توجه به موفقيتآميز بودن طرح استفاده اهالي رسانه از كارتهاي الكترونيكي، امسال نيز نحوه صدور كارت رسانهاي به همين صورت خواهد بود و با توجه به زمان باقي مانده تا آغاز جشنواره بيست و نهم (16 بهمنماه) زمان مناسبي در اختيار رسانههاي متقاضي پوشش جشنواره فيلم فجر گذاشته شده است.
بنا بر اعلام موسسه امور جشنوارههاي فيلم، تمامي رسانههاي گروهي شامل نشريات تخصصي سينمايي، خبرگزاريها، روزنامهها، سايتها، شبكههاي راديويي و تلويزيوني و نشريات عمومي به همراه سازمان و نهادهاي تخصصي فعال در زمينه سينما ميتوانند با پر كردن فرم الصاقي ارائه شده از طريق ايميل موسسه FFAINEWS@GMAIL.COM اسامي نفرات متقاضي خود و نيز عكسهاي نفرات متقاضي را جهت صدور كارت ارسال كنند و يا به صورت حضوري با مراجعه به دفتر مؤسسه امور جشنوارههاي فيلم واقع در باغ فردوس، خيابان طوس، خيابان دلبر، دفتر موسسه امور جشنوارههاي فيلم فهرست خود را ارائه نمايند.
بنا به اعلام ستاد اطلاعرساني مؤسسه امور جشنوارههاي فيلم، در فهرستهاي ارائه شده از سوي رسانههاي گروهي درج نام و نام خانوادگي، سمت و حوزه فعاليت همكاران رسانهاي الزامي است ضمن آن كه عكسهاي ارسال شده همكاران رسانهاي با درج نام و نام خانوادگي پذيرفته ميشود.
هوای آلوده شهر تهران و طرح زوج و فرد شدن تردد خودروها در سطح شهر تهران به فروش سینماهای پایتخت تاثیر چشمگیری گذاشته به طوریکه اکثر سینماهای پایتخت روزها بسیار خلوت و بعضا بدون حضور تماشاگر میباشد . امید است مسئولین فکری به حال سالنهای سینما بیندازند .
ماه محرم در حالي از امروز آغاز ميشود كه با نزديك شدن به روزهاي تاسوعا و عاشورا، شاهد تعطيل شدن سالنهاي سينما خواهيم شد. البته ميشد با آغاز دهه اول محرم به اكران آثاري متناسب با حال و هواي اين ايام پرداخت تا سالنهاي سينما نيز تعطيل نشوند. اتفاقي كه البته قرار است پس از عاشوراي حسيني رخ دهد.
«عصر روز دهم» ساخته مجتبي راعي پس از عاشورا اكران عمومي خواهد شد. اين فيلم با پسزمينه دفاع مقدس و حال و هواي عاشورايياش مناسبترين گزينه براي اكران در اين روزها به شمار ميآيد كه ميتوانست زودتر نيز رنگ پرده را به خود ببيند. «عصر روز دهم» در گروه سينما استقلال و پس از «ملك سليمان» به اكران عمومي درخواهد آمد.
حميد فرخنژاد، برگزيده جايزه بهترين بازيگر مرد از جشنواره فيلم «آسياپاسيفيك» تايوان شد.
فرخنژاد با اظهار خرسندي از شنيدن اين خبر به ايسنا در جملهاي كوتاه گفت: انشاءا... مبارك است.
«شب واقعه» به كارگرداني «شهرام اسدي» در جشنواره فيلم «آسياپاسفيك» تايوان حضور داشت و فرخنژاد به خاطر بازي در اين فيلم از تايوانيها جايزه گرفت.
در اين رويداد سينمايي كه از 11 تا 14 آذرماه سال جاري در كشور تايوان برگزار شد، فيلمهاي «خوابهاي دنبالهدار» ساخته پوران درخشنده، «تسويه حساب» ساخته تهمينه ميلاني، «عصر روز دهم» ساخته مجتبي راعي، «كيميا و خاك» ساخته عباس رافعي و «شب واقعه» ساخته شهرام اسدي به نمايش در آمدند كه در نهايت، جايزه بهترين بازيگر مرد براي بازي در فيلم «شب واقعه» به حميد فرخنژاد اختصاص يافت.
به گزارش روابطعمومي فارابي، در همين چارچوب، نشست هيئت مديره فدراسيون تهيهكنندگان فيلم كشورهاي آسيا و اقيانوسيه نيز برگزار شد كه گزارشهاي تكميلي در اين زمينه متعاقبا اعلام خواهد شد.
اين جشنواره به عنوان يكي از قديميترين رويدادهاي سينمايي منطقه توسط فدراسيون تهيهكنندگان فيلم كشورهاي آسيا و اقيانوسيه بنيانگذاري شده و هر ساله در يكي از كشورهاي عضو برگزار ميشود.
امسال بيش از 50 فيلم از 18 كشور جهان در اين فستيوال در معرض تماشاي مخاطبان قرار گرفته است.
اين فستيوال با اختصار (APFF) از سال 1954 راهاندازي شده است و امسال كشورهايي چون ژاپن، ايران، بنگلادش، هنگكنگ، ماكائو، سنگاپور، ويتنام، استراليا و اندونزي در اين فستيوال به ارائه اثر پرداخته بودند.
در حالي اين جشنواره ديشب برگزيدگانش را در تايوان معرفي كرد كه دو روز قبلتر جايزه آسياپاسفيك در استراليا برگزيدگانش را اعلام كرد كه اين دو رويداد كاملا متفاوت از هم برگزار شدند.
آيين پاياني نخستين جشنواره «تصويراستاندارد» شب گذشته با حضور مديران سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي، سينماگران، هنرمندان و جمعي از اهالي مطبوعات در تالار ايران فرهنگستان هنر برگزار شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني نخستين جشنواره تصوير استاندارد، مراسم اختتاميه اين رويداد هنري با حضور سيدمحمد صادق رشيديفرد؛ معاون توسعه مديريت و امور پشتيباني، نظام الدين برزگري؛ رييس سازمان استاندارد، حسين آزارشي؛ دبير اجراي جشنواره و مدير روابط عمومي و امور بين الملل سازمان استاندارد، جمشيد ارجمند؛ منتقد پيشكسوت عرصه سينما و هيئت داوران بخش (فيلم فرهاد ورهرام، مهوش شيخ الاسلامي، هوشنگ گلمكاني، هادي آفريده، آيدا پناهنده) شب گذشته (14/9/89) در تالار ايران فرهنگستان هنر برگزار شد.
در ابتداي مراسم آزارشي؛ دبير اجراي اين رويداد هنري ضمن اشاره به نقش و اهميت استانداردسازي هنر، اين فرآيند را امري مهم در تعالي هنر برشمرد و گفت: جايگاه ويژه هنرمندان در زمينه سازي براي استقرار تفكر استاندارد جامعه امري قابل تامل است و استقبال 750 هنرمند عرصه مستند، كوتاه، انيميشن و عكس كه از 23 استان كشور در اين جشنواره شركت كردند جاي تقدير و قدرداني دارد.
وي در بخش ديگري از صحبتهاي خود با اشاره به تلاش 5 ماهه ستاد اجرايي وخبري جشنواره براي به سامان رساندن آن، پيشنهاد كرد تا در تقويم سالانه سازمان استاندارد هفته اي تحت عنوان هنر و استاندارد در نظر گرفته شود.
در ادامه اين مراسم بزرگداشت و تقدير هوشنگ كاووسي به پاس فعاليتهاي ارزنده خود در عرصه سينما و ساخت اولين فيلم با موضوع استاندارد، پروفسور محمود حسابي به عنوان پايه گذار سازمان استاندارد، مرتضي مميز به پاس طراحي لوگوي بي نظرسازمان استاندارد، كامران شيردل پدر سينماي مستند ايران و سازنده مستنداتي با موضوعات استاندارد صنعتي و ناصر فكوهي انسان شناس، مترجم و آسيب شناس اجتماعي و فرهنگي از سوي آزارشي، برزگري و رشيدي فرد صورت گرفت.
همچنين در اين بخش جمشيد ارجمند به نمايندگي از هوشنگ كاووسي كه به دليل بيماري قادر به حضور در اين مراسم نبودند لوح سپاس و تقدير وي را دريافت كرد.
ارجمند در سخناني كوتاه درباره جايگاه كاووسي در عرصه سينما اظهاركرد: هوشنگ كاووسي حق بزرگي بر گردن اهالي هنر و انديشه سينما دارد چراكه او اولين فردي است كه نقد سينما را به صورت جدي مطرح كرد.
در ادامه برزگري، رياست سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي، استاندارد هنر را تبلوري از حقايق جهان خلقت برشمرد و افزود: بايد استاندارد را به عنوان فرهنگ و باور ملي مطرح كرده و آن را به عنوان زبان مشترك جهاني در مسير تعالي جامعه به كار بريم.
ايرج حسابي نيز با تقدير از حمايتهاي سازمان استاندارد از خانواده حسابي، گفت: قدرداني از پروفسور حسابي حامل اين پيام براي نسلهاي جديد است كه اگر فردي براي سرزمين خود زحمت كشيد تلاش او بي جواب باقي نخواهد ماند.
به زعم وي استفاده از پتانسيلهاي جشنوارههاي مانند «تصوير استاندارد» در راستاي بهرهگيري از ظرايف كار براي تدوين استانداردهاي رفتاري كاملا به جا خواهد بود.
در پايان اين مراسم جوايز بخشهاي مختلف نخستين جشنواره تصوير استاندارد متشكل از بخش فيلم، پوستر و عكس به برگزيدگان به اهدا شد.
فرهاد ورهرام، مهوش شيخالاسلامي، هوشنگ گلمكاني، هادي آفريده، آيدا پناهنده؛ اعضاء هيئت داوري بخش فيلم جشنواره، بعد از قرائت بيانيهاي اين هيئت از سوي آيدا پناهنده جوايز برترينهاي بخش فيلم را اهدا كردند.
اسامي برگزيدگان بخشهاي پوستر، عكس و فيلم به شرح زير است:
بهترينهاي بخش فيلم:
بهترين انيميشن: قصههاي يك خطي ساخته بهزاد فلاحت
بهترين فيلم كوتاه داستاني: گالري تهران ساخته حسين شمس
بهترين مستند: طلب خير ساخته محمد صادق جعفري
بهترين تحقيق و پژوهش: دستها و نجواها(بابك بهزاد)، درياچهاي كه بود (پژمان مظاهريپور).
و همچنين جايزه ويژه اين بخش به فيلم قبل از طلوع (كاوه بهراميمقدم)، تنهايي پرهياهو (رخساره قائم مقامي) تعلق گرفت.
بهترينهاي بخش عكس:
نفر اول: محمد گلچين از گيلان
نفر دوم: محمد فاطمي از بوشهر
نفر سوم: محسن رشيدي از كرمانشاه
همچنين از محمد اديبي و فرامرز عامل بردبار از مشهد تقدير شد.
بهترينهاي بخش پوستر:
جايزه اول: محمد حاج هاشمي
جايزه دوم: امير خجسته بخت
جايزه سوم: صالح الهي
مدير بخش اقتباس و پژوهش سيما فيلم گفت: فيلم «دموكراسي تو روز روشن» بهجاي مذمت رفتارسازان هنري به متهم كردن رزمندگان پرداخته و در واقع آنان را واداده و منفعل نشان داده است.
مجتبي شاكري در گفتوگو با فارس درباره شكايت از فيلم «دموكراسي تو روز روشن» كه از سوي مسئولان و برخي خانوادههاي شهدا و ايثارگران مطرح شده بود، اظهار داشت: نقد و شكايت از فيلمي كه فرهنگ ايثار و شهادت را زير سؤال ميبرد و به نوعي اين فرهنگ را به تمسخر ميگيرد، بايد به گونهاي به باشد كه جلوي اين جريان را در سينما، رمان و داستان بگيرد.
وي ادامه داد: نسل جديد، دوران هشت سال دفاع مقدس را درك نكرده است؛ در حال حاضر اين نسل روايتهاي كذب و دروغي را در آثار هنري ميبيند و ميشنود كه تكرار اين ارزشگريزي هنري در سالهاي گذشته و جديد به وارونهنمايي فرهنگ ايثار و شهادت ميانجامد.
مدير بخش اقتباس و پژوهش سيما فيلم با اشاره به مطرح كردن شكايت حجتالاسلام رحيميان، نماينده مقام معظم رهبري در بنياد شهيد و امور ايثارگران و سردار باقرزاده، رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس از فيلم «دموكراسي تو روز روشن»، بيان داشت: بايد گروهي از سوي مسئولان و متوليان ارزشهاي دفاع مقدس تشكيل شود تا تكليف جريان تخريبي را در عرصه سينما و تئاتر مشخص كرده، حقيقت جنگ را براي مردم بهدرستي نشان دهند.
وي اضافه كرد: در صورت تشكيل چنين گروهي از سوي متوليان ارزشهاي دفاع مقدس، مردم ديگر تصور نميكنند آثاري از جمله فيلم و رمان كه در كشور توليد شده و در وزارت ارشاد به آنها مجوز داده ميشود، حرف انقلاب و ارزشهايي است كه امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري مدافع آن هستند.
اين رزمنده و جانباز دوران دفاع مقدس افزود: گروهي براي بررسي اين قضايا از سوي بنياد شهيد و امور ايثارگران، بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس، صدا و سيما و وزارت ارشاد تشكيل شود و به ارزيابي بپردازند كه چرا ارزشهاي دفاع مقدس كه در قرن ما بينظير است به يغما ميرود؟
شاكري بيان داشت: با توجه به فرمايش امام خميني (ره) جنگ براي ما يك دانشگاه بود، مردان بزرگي در آن پرورش يافتند، نماد ارزشها بودند و ارزشمند هستند؛ در فيلمها از جمله فيلم «دموكراسي تو روز روشن» رزمندگان دفاع مقدس، خانواده و دوستان آنها مقابل اين ارزشها بوده و نمادي از وادادگي و انفعال هستند و در اين آثار، دفاع مقدس ما ديگر يك دانشگاه نيست.
وي يادآور شد: در آثار سينما، رمان و تئاتر 3 نوع نگاه به دفاع مقدس شكل گرفته است كه مصداق پديده فرهنگي و جنگ نرمي بوده كه در طي اين سالها اتفاق افتاده است. در نگاه نخست در برخي از آثار ارائه شده به وضوح مشاهده ميشود كه از دفاع مقدس به عنوان جنگ لعنتي ياد شده است و نگاه دوم به دفاع مقدس ارزشگريز است و از آن به عنوان كاري بيهوده ياد ميكنند.
اين جانباز و رزمنده دفاع مقدس خاطرنشان كرد: در نگاه سوم، جنگ به عنوان سرمايه عزت و شرف ملت است؛ اين نگاه پشتوانه استدلالي قوي را به همراه دارد كه ما در جنگ تحميلي به كسي حمله نكرديم و ميخواستيم انقلاب تازه به ثمر رسيده خود را ساماندهي كنيم كه يك كشور با اجماع جهاني در فاصله زماني كوتاه حدود 70 كيلومتر به عمق كشور ما ورود پيدا كردند.
وي افزود: دليلي ندارد فيلمهايي مثل «موج مرده»، «به نام پدر» و «دموكراسي تو روز روشن» درباره دفاع مقدس ساخته شود و لبه تيز اتهام را به سوي رزمندگان نشانه رود در حالي كه پيروان قدرت، ثروت و شهوت مورد اتهام قرار نميگيرند؛ اين نوع حركتها در نتيجه ايستادگي نكردن در مقابل استكبار و انگليس است.
وي در خصوص به بهانه مطرح كردن جزئي از كل در آثار هنري كه موجب زير سؤال رفتن كل ميشود، بيان داشت: در برخي از فيلمهايي كه براي جنگ ساخته ميشود، بهانههايي آورده ميشود و جزئي را كل ميكنند تا ارزشهاي برجسته دفاع مقدس را سركوب كنند، تمام پديدههاي مقدس اجزايي دارند و ميتوان توجه مخاطب را به آن جلب كرد؛ اگر جزئي را مطرح كنيم كه مقدس بودن كل را زير سؤال ببرد، خطا عمل كردهايم.
وي يادآور شد: قرآن كريم براي ما مقدس است؛ در قرآن كريم آيات متعدد و افراد و چهرههاي متنوعي مطرح ميشود؛ آيا ما براي مطرح كردن قرآن كريم ميتوانيم بگوييم قرآن ابيلهب يا نمرود است؟ انقلاب اسلامي زيباترين تصوير بعد از صدر اسلام است؛ آيا اين زيباترين تصوير را ميتوان به بهانه جزئي از واقعيت، مكدر كرد و در چشمها به سخره گرفت.
مدير بخش اقتباس و پژوهش سيمافيلم افزود: وقتي تابلوي زيباي دفاع مقدس ترسيم شده است، نميتوان به بهانه يك جزء آن تابلو را ناديده گرفت؛ كساني كه با عرصه هنر آشنا هستند ميدانند كه ميشود در يك كار درام به گونهاي عناصر را در كنار يكديگر چيد كه جمع جبري عناصر و شخصيتهاي منفي و مثبت، كاري با مضمون مثبت را نشان دهد.
وي ادامه داد: در فيلم «دموكراسي تو روز روشن» چهره مثبت سردار دفاع مقدس در كجاست؟ تبلور دفاع مقدس در كدام شخصيت اين فيلم مطرح است؟ مخاطب در كدام قسمت فيلم خود را مييابد؟ اين گونه ميتوان فهميد كه آيا اين فيلم با جهتگيري مثبت يا منفي شكل گرفته است.
فيلمبرداري سكانسهاي فرانسه فيلم سينمايي «عروسك و يلدا» به كارگرداني محمدحسين لطيفي و تهيهكنندگي منصور سهرابپور به پايان رسيد.
اين فيلم اوايل آبان ماه در شهر پاريس كليد خورد و هفته گذشته با پايان فيلمبرداري سكانسهاي كشور فرانسه به ايران برگشتند. قرار است طي روزهاي آينده بخشهاي تهران «عروسك و يلدا» با اضافه شدن چند بازيگر جديد فيلمبرداري شود. حسين ياري نقش اصلي اين فيلم را بازي ميكند و كاظم بلوچي و يگانه بلوچي نيز ديگر بازيگران ايراني اين فيلم هستند.
فيلم جديد محمدحسين لطيفي سه بازيگر فرانسوي نيز دارد كه در سكانسهاي پاريس جلوي دوربين رفتهاند. كاظم بلوچي به غير از بازي، فيلمنامه «عروسك و يلدا» را نيز نوشته است. فيلم داستان اسماعيل حقيقت دانشجوي رشته پزشكي در فرانسه است كه با شروع جنگ تحميلي به ايران بازميگردد. حال بعد از گذشته سالها عزم بازگشت به فرانسه را دارد و اين بار، تنها دخترش يلدا ناگزير به دليل فوت مادر، همراه اوست. «عروسك و يلدا» محصول شبكه جهاني سحر است و قرار است براي نمايش در جشنواره فيلم فجر آماده شود.
سهرابپور كه پيش از اين در سريال «وفا» با محمدحسين لطيفي همكاري كرده بود در «عروسك و يلدا» پنجمين تجربه توليد در خارج از ايران را پشت سر ميگذارد. سريالهاي «شكرانه» (تاجيكستان)، «وفا» (لبنان) و فيلمهاي «بيگانگان» (سوريه) و «تروريست» (آلمان) كارهاي قبلي سهرابپور هستند.
پروانه ساخت اين فيلم به تازگي از سوي اداره نظارت و ارزشيابي وزارت ارشاد صادر شده است. عوامل اصلي «عروسك و يلدا» عبارتند از: كارگردان: محمدحسين لطيفي؛ نويسنده: كاظم بلوچي؛ مدير فيلمبرداري: سيروس عبدلي؛ طراح صحنه و لباس: بهرام كياني؛ صدابردار: حميد توكليان؛ دستيار اول كارگردان و برنامهريز: حسن لبافي؛ طراح چهرهپردازي: اديل فوركن؛ مدير توليد فرانسه: علي صبري؛ بازيگران: حسين ياري، ياسمن نوروزي، كاظم بلوچي، يگانه بلوچي، مهرداد معتمدي، ژاك برونه، كاترين سولو، سقوين برتلو. تهيهكننده و مجري طرح: منصور سهرابپور.
صداگذاري فيلم سينمايي «سيزده 59» به روزهاي پاياني رسيد.
محمود موسوينژاد كه بعد از پايان تدوين صداگذاري اين فيلم را آغاز كرده بود بزودي اين مرحله از فيلم، سامان سالور را به پايان ميرساند. همزمان با صداگذاري اين روزها علي كهنديري ساخت موسيقي «سيزده 59» را انجام ميدهد و شهروز وظيفهشناس نيز مشغول ساخت جلوههاي ويژه كامپيوتري فيلم است. سالور و دستاندركاران اين فيلم قصد دارند «سيزده 59» را براي نمايش در جشنواره فيلم فجر آماده كنند.
اين فيلم داستان يك سردار دفاع مقدس است كه پس از سالها از كما خارج و با اتفاقاتي روبرو ميشود.پرويز پرستويي، جمشيد مشايخي، صابر ابر، فرهاد اصلاني، مهران احمدي، شاهرخ فروتنيان، علي اوسيوند، دريا عاشوري و سعيد ابراهيميفر بازيگران اصلي اين فيلم هستند كه جواد نوروزبيگي تهيهكنندگي آن را بر عهده دارد. فيلم جديد سالور در حالي بزودي آماده نمايش ميشود كه اين كارگردان اين روزها پيشتوليد فيلم جديدش «آمين خواهيم گفت» را به طور جدي آغاز كرده است. اين فيلم قرار است در غرب كشور جلوي دوربين برود و فيلمبردار آن مسعود سلامي است.
تلویزیون
كارگردان ملودرامهاي پربيننده تلويزيون، پس از «سراب»، طنز «سه، پنج، دو» را براي شبكه تهران خواهد ساخت
تصويربرداري سريال «سراب» امروز در تهران آغاز ميشود.
مجموعه تلويزيوني «سراب» به كارگرداني حسين سهيليزاده و تهيهكنندگي شهلا وليزاده و عزيز عليزاده امروز در تهران مقابل دوربين ميرود. ملودرام جديد كارگردان سريالهاي پربيننده «فاصلهها» و «دلنوازان»، در 13 قسمت براي گروه مجموعههاي تلويزيوني شبكه يك سيما توليد ميشود و حسن جوهرچي، امير دژاكام، پندار اكبري، حديث ميراميني، حميدرضا محمدي، محمد مختاري، علي زندي، الكساندر كوانجي، تبيا بيگي، هاله ميرهادي، سارا كهربايي، سپيده صباغ، سولماز حصاري و ... در آن بازي خواهند داشت.
اين سريال پس از دو ماه پيش توليد كليد ميخورد و طبق پيشبينيها تصويربرداري تا اواخر بهمن ادامه خواهد داشت. سراب به صورت هفتگي از شبكه يك پخش خواهد شد و همچون ساير كارهاي سهيليزاده چهرههاي جديدي در آن بازي ميكنند. در خلاصه داستان سراب آمده است: «حميد دانشجوي ممتاز رشته برق يكي از دانشگاههاي معتبر با چند تن از دوستانش روي پروژه مهمي تحقيق ميكنند. در اين ميان تعدادي از مسؤولان آنچنان كه بايد حميد و دوستانش را حمايت نميكنند. همين امر باعث بروز اختلافاتي شده و در اين ميان حادثه ناخواستهاي همه معادلات را به هم ميريزد ...» ساير عوامل توليد سريال «سراب» عبارتند از: نويسنده: سيدجلالالدين دري، دستيار اول و برنامهريز: امير سليماني، دستيار دوم: علي مرعشي، منشيصحنه: آتوسا شاهسياه، مدير تصويربرداري: سهيل نوروزي، صدابردار: مهدي آزادي، مدير توليد: نعمت يميني، مدير تداركات: پرويز كاظملو، طراح صحنه و لباس: سهيل ميرسپاسي، طراح گريم: محمد قومي، تدوين: امين عابدي، دستيار تهيه: رويا انصاري و عكاس: شكوفه هاشميان.
سريال «سه، پنج، دو» و كنفرانس خبري
سهيليزاده كه پس از ساخت «سراب»، قصد دارد مجموعه طنزي فوتبالي با عنوان «2- 5- 3» را براي شبكه تهران بسازد، يكشنبه گذشته طي يك نشست خبري به پرسشهاي خبرنگاران درباره اين مجموعه پاسخ گفت. در اين نشست كه در محل هتل «اسپيناس» برگزار شد، تهيهكننده مجموعه و همچنين ناصر كريمان، مدير گروه تفريحات و سرگرمي شبكه تهران نيز حضور داشتند.
سهيليزاده در اين جلسه با اشاره به ساخت سريال«2 ـ 5 ـ 3»در شبكه 5 گفت: اين سريال 90 قسمتي در 2 فصل 45 قسمتي توليد ميشود كه يك فصل آن طنز و فصل ديگر آن درام است. «2 ـ 5 ـ 3» طرح خوبي داشت كه سالها دغدغه من بود، بنابراين پس از اين كه پيشنهاد شد به سرعت آن را پذيرفتم. اصل اين ماجرا 90 قسمتي بود اما فكر كردم به لحاظ توليد توانش را نداريم، به همين دليل پيشنهاد خود من بود كه اين سريال به دو فصل 45 قسمتي تقسيم شود،؛ نمونههاي خارجي زيادي هم وجود دارد كه در هر قسمت به يك سوژه متفاوت و در عين حال واحد ميپردازند.
او درباره كارگرداني يك مجموعه طنز پس از ساخت ملودرامهاي اجتماعي، گفت: من كارم را با طنز شروع كردم. سريال «خانه آرزوها» كه در سال 79 از شبكه دو پخش شد، طنز بود؛ بسياري از اپيزودهاي سريالهاي «رستوران خانوادگي» و «رانتخوار كوچك» هم در قالب طنز توليد شدند. سالها به سمت درام رفته بودم و فكر كردم پس از سه درام كه اخيرا ساختهام، به ژانر ديگري روي بياورم.
اين كارگردان درباره استفاده از ورزشكاران به عنوان بازيگران سريال، گفت: ممكن است از بازيگران هم استفاده كنيم. اما اين سريال تلفيقي از بازيگران جديد و چهرههاي قديمي خواهد بود. سعي ميكنيم چهرههايي را انتخاب كنيم كه خيلي تكراري نباشند. وي با اشاره به تم اصلي اين سريال نيز گفت: دغدغه من نشان دادن اخلاق در ورزش است. ميخواهم اخلاقگرايي را در ورزش پررنگ كنم. امروز اخلاق در ورزش ما كم شده است. به دنبال آن هستيم تا با اين سريال تلنگري به اين موضوع بزنيم.
سهيلي تاكيد كرد: در اين مجموعه قصد نداريم روي نقاط و قوت ضعف ورزشكاران انگشت بگذاريم، بلكه ميخواهيم به نوعي وضعيت ورزش كشور را ترسيم كنيم.
سهيليزاده با اشاره به داستان فيلم گفت: هرچند اسم اين مجموعه از يك تاكتيك فوتبال سرچشمه گرفته است، اما در اين مجموعه به تمامي ورزشها توجه ميشود.
فصل اول سريال «2 ـ 5 ـ 3» كه به صورت طنز به مسائل و مشكلات ورزش ميپردازد، داستان خانوادهاي را روايت ميكند كه باشگاهي ورشكسته را ميخرند و ميخواهند باشگاهداري كنند.
ناصر كريمان(مدير گروه تفريحات وسرگرمي) نيز با اشاره به ساخت اين مجموعه در شبكه تهران گفت: ما تلاش ميكنيم موضوعات تخصصي را در حوزه ورزش با ساخت برنامهها ارائه كنيم. اين مجموعه به عنوان اولين مجموعهاي است كه در صدا و سيما به صورت 2 فصلي ساخته ميشود.
وي درباره استفاده از اسپانسر گفت: به دنبال آن هستيم براي آنكه هزينههاي توليد كاهش پيدا كند از مشاركت ديگر سازمانها و نهادها استفاده كنيم. كريمان با اشاره به نگاه ملي به شبكه تهران گفت: به تفاهم رسيدهايم كه براساس آن؛ بعضي سريالهاي شبكه به صورت همزمان يا با فاصله از شبكههاي استاني ديگر پخش شود.
وی در پایان نشست نيز درباره مجموعه «سراب»، مسابقههای «سرزمین دانایی» و «آشپزي خوشمزه» که مراحل پیش تولید و تولید را سپری میکند، توضیحاتی ارائه کرد.
دو هنر پیشه معروف و یک مجری معروف تلویزیونی نیز در بین بازداشت شدگانی هستند که در پارتی شبانه بهمراه چند مربی و فوتبالیست مشهور چند روز گذشته بازداشت شدند.
به گزارش اختصاصی خبرآنلاین دو بازیگر معروف تلویزیون و سینما و نیز یک مجری معروف تلویزیون در پارتی برگزار شده توسط پسر یکی از برج سازان تهرانی دستگیر شده بودند که با گذاشتن وثیقه آزاد شده اند.
بازداشت شدگان را بهمراه مقادیری مشروبات الکلی در مجلس لهو و لعب بازداشت کرده بودند.
خبرآن لاین این خبر را در حالی عنوان میکند که بزرگترین وبلاگ سینمایی ایران حدود ۴۸ ساعت قبل این خبر مهم را به اطلاع کاربران خود رسانیده بود .
مجموعه تلویزیونی «بچهها نگاه میکنند» به کارگردانی حمیدرضا صلاحمند نوروز 90 از شبکه دو سیما پخش میشود.
صلاحمند در این باره به مهر گفت: از حدود یک هفته قبل پیشتولید این مجموعه آغاز شده است. در حال انتخاب بازیگران و دیگر عوامل هستیم که بعد از عقد قرارداد نام آنان را اعلام میکنم. در این مجموعه از تعدادی بازیگر کودک هم استفاده میشود. تهیهکنندگی بچهها نگاه میکنند برعهده محمدرضا تخت کشیان است. بچهها نگاه میکنند از موضوعی اجتماعی با دورنمایه طنز برخوردار است و توسط علیرضا محمودی در 15 قسمت نوشته شده است.صلاحمند قرار است بعد از ساخت این مجموعه و گرفتن پروانه ساخت «این چهار نفر» به تهیهکنندگی جمشید جمشاسب، فیلمبرداری این فیلم سینمایی را آغاز کند. این کارگردان فیلم سینمایی «سه درجه تب» را آماده نمایش دارد.
فيلم تلويزيوني «مقصد» براي پخش در روز تاسوعا آخرين مراحل فني خود را سپري ميكند.
تله فيلم مقصد به كارگرداني اصغر نعيمي و تهيهكنندگي محسن شايانفر همزمان با عيد قربان كليد خورد و با پايان تصويربرداري، تدوين آن نيز كه به صورت همزمان آغاز شده بود به اتمام رسيد. بهنام ابطحي به تازگي ساخت موسيقي پروژه را آغاز كرده تا پس از انجام ساير مراحل فني، تلهفيلم براي پخش در روز تاسوعا (چهارشنبه 24 آذر) از شبكه دوم سيما آماده شود.
مقصد با محوريت حادثه عاشورا به روايت نذري ميپردازد كه در پناه مشيت پروردگار، بدل به امتحاني بزرگ ميشود.
رامين راستاد، سحر قريشي، محمود عزيزي، گلاره عباسي، بهرام فرزام، پروانه احمدي، حسين چنگي، عباس الهي، فريدون كبيري، پيمان طالبيان و ... در اين تلهفيلم بازي داشتهاند.
نويسنده فيلمنامه: مهدي حمزه، مديرتصويربرداري: امير معقولي، صدابردار: حميد دژاكام، طراح چهرهپردازي: بابك شعاعي، طراح صحنه و لباس: مرتضي احمدخاني، صداگذار: بهنام سعيدي و تدوينگر: شادي شايانفر است.
اين تلهفيلم محصول گروه فيلم و سريال شبكه دوم سيماست.
تصويربرداري «روشني صبحدم» به كارگرداني جواد مزدآبادي در شهرك غزالي ادامه دارد و تدوين تصاوير همزمان در حال انجام است تا فيلم براي پخش در روز عاشورا از شبكه اول سيما آماده شود.
حجت الاسلام محمدتقي انصاري تهيه كننده اين تلهفيلم گفت: اوايل هفته گذشته كار را با تصويربرداري بخشهاي كوفه در شهرك غزالي شروع كرديم و ظرف يكي دو روز آينده اين بخش به پايان ميرسد و گروه عازم شهرك دفاع مقدس خواهند شد تا بخش نخلستانها و خيمهگاه عمر سعد را در شهرك تصويربرداري نمايند.
وي در ادامه افزود: در بيابانهاي اطراف تهران خيمه گاه امام حسين(ع) را تصويربرداري خواهيم كرد. حدود ده جلسه ديگر تصويربرداري به طول خواهد انجاميد و با تدوين و صداگذاري همزمان اميدواريم هرچه سريعتر مراحل فني فيلم سپري شده و براي پخش در روز عاشورا از شبكه اول سيما آماده شود. تهيه كننده «جابربن حيان» و «غروب بيپايان» در ادامه گفت: قصه به گونهاي روايت ميشود كه داستان صبح روز عاشورا به اتمام ميرسد و ما خيمهگاهها را در شب عاشورا خواهيم ديد. تدوين و صداگذاري همزمان به ترتيب توسط حسين مرشد شيرازي و سامان وفايي در حال انجام است و ساخت موسيقي به محمد محمدعلي سپرده شده است. فيلم داستاني تاريخي را روايت ميكند. خزيمه جوان زيرك و باهوش پس از بازگشت از سفر به كوفه ميرسد و به سراغ خانواده نامزدش ميرود تا قرار ازادواجشان را براي دهم محرم بگذارد اما پدر نصيبه نامزدش حضور ندارد. خزيمه به دنبال پدر نامزدش جاهاي مختلف را سرميزند و به ناچار با رئيس شورطه خانه كوفه اشعث كندي مجبور به معامله ميشود و به سمت عمر سعد ميرود. قرار است او براي جاسوسي به خيمههاي امام برود... در اين فيلم حسن جوهرچي، مهران رجبي، ميرطاهر مظلومي، حسين توشه، حسن اسدي، اصغر نيكخواه، فاطمه طاهري، سعيده عرب، سودابه عليپور، سيروس صابر، امير مولوي، حشمت آرميده، وحيد شيخ زاده، هاله ميرهادي، حسن وليخاني، كوروش زارعي و... به ايفاي نقش ميپردازند.
تعدادي از عواملي كه در ساخت فيلم همكاري دارند، عبارتند از: نويسنده فيلمنامه: ابراهيم عليبرزي/ كارگردان: جواد مزدآبادي/ مدير توليد: بابك هاديپور/ مدير تصويربرداري: هومن سلماسي/ صدابردار: امير حاتمي/ طراح صحنه و لباس: محمدتقي انصاري/ طراح چهرهپردازي: ثمين ثالك/ تدوين: حسين مرشد شيرازي و... .
«روشني صبحدم» به سفارش گروه فيلم و سريال شبكه يك توليد ميشود.
تئاتر
ويژه برنامه «خيمهها و نجواها» امروز 16 آذرماه مصادف با آغاز ماه محرم با برنامههاي متنوع ميزبان علاقهمندان و سوگواران خواهد بود.
به گزارش روابط عمومي و امور بينالملل بنياد رودكي «خيمهها و نجواها» در شب اول خود به برنامههايي چون چاووش خواني ميداني گيلان، پيشخواني روز اول محرم، گفتاري در باب سوگ در ميان اقوام و عشاير ايران، خوانش نوايي به لحن خراساني، اشتلمخواني و سوگينه قشقايي براساس لالايي حضرت علي اصغر (ع) اختصاص يافته كه در بخش اول اين ويژه برنامه به اجرا در خواهد آمد.
در بخش دوم اين اجتماع آييني نيز برنامههاي چون اجراي مراسم آييني- موسيقيايي «چوزني»، مراسم آييني علم براق، مراسم سنج و دمام و اجراي مراسم علم گرداني، جاي گرفته است. همچنين اجراي روايت واقعه توسط گروه كر فيلارمونيك و اجراي آيين ورزان كه سوگواران را به آيين ترتيب بدرقه ميكند، پايان بخش شب اول اين ويژه برنامه خواهد بود.
اين درحالي است كه پذيرايي و اجراي آييني سنج و دمام و كرنا و رجز با عرضه نذورات در خيمه پردهخواني نيز از ديگر برنامههاي شب اول خواهد بود.
گفتني است، اين برنامه كه به همت معاونت امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و بنياد فرهنگي هنري رودكي توليد و عرضه شده است. با حمايت موسسه مالي و اعتباري مولي الموحدين، شركت سرمايهگذاري غدير، بانك ملي ايران و گروه برنامهسازان خشت بهشت برگزار ميشود.
اجتماع آيين «خميهها و نجواها» با مديريت هنري رامين حيدري فاروقي از فردا به مدت 10 شب و به مناسبت ايام محرم از ساعت 19 تا 22:30 در تالار وحدت برگزار ميشود.
رويا ميرعلمي به جاي شيوا ابراهيمي در نمايش «هدا گابلر» به كارگرداني وحيد رهباني ايفاي نقش خواهد كرد.
نمايش «هدا گابلر» نوشته هنريك ايبسن، به ترجمه و كارگرداني وحيد رهباني دي ماه امسال و پس از نمايش «كافه مك ادم» در سالن چهارسوي تئاتر شهر روي صحنه خواهد رفت.
اين نمايش پيشتر در بيست و هشتمين جشنواره بينالمللي تئاتر فجر به صورت كارگاهي كارگرداني و اجرا شده بود و در اجراي عمومي با تغييرات روي صحنه ميرود.
احمد ساعتچيان، نسيم ادبي، مهدي بجستاني، رضا مولايي، روحا... حقگولسان و ندا حاجيبابايي ديگر بازيگران «هدا گابلر» هستند.
نمایش «رستم و اسفندیار» به نويسندگي و كارگرداني پري صابري ديروز 15 آذرماه آخرین شب حضورش خود را تالار اصلي مجموعه تئاترشهر سپري كرد.
با فرا رسيدن ايام محرم نمايش رستم و اسفنديار ديروز به كار خود پايان داد.
انوش معظمي، عامر مسافرآستانه، محمد احدي، پژمان كاشفي، الهام دهقاني، سهيلا پورگرامي، فرشته نويد، حميدرضا خليلي، امين آذري، محمد احدي، پروين هادينيا از جمله بازيگران نمايش هستند.
ساير عوامل نمايش عبارتنداز: نويسنده و كارگردان: پري صابري، مدير توليد: جواد رمضاني، طراح حركات موزون: پروين هادينيا، طراح نور: امير ترحمي، چهرهپردازي و ساخت ماسك: افسانه قليزاده، پوستر و بروشور: مريم شيرينلو، آهنگساز: ابراهيم اثباتي.
اجراي نمايش رستم و اسفنديار تازهترين كار پري صابري از 16 آبان ماه در تالار اصلي مجموعه تئاترشهر آغاز شده بود.